Tuija Helokunnas
Anneli Laitinen,
Alko-Yhtiöt Oy
Organisaatioiden toiminta muuttuu nopeasti ja tietojärjestelmien on välittömästi tuettava muuttunutta toimintaa. Tietojärjestelmien kehittäminen perustuu nopeiden ja lyhytikäisten toiminnan kehityssyklien hyödyntämiseen. Samanaikaisesti tietojärjestelmien kehitysympäristöt ja -välineet muuttuvat tiheästi tietoverkkojen välityksellä nopeasti leviävien HYPE aaltojen mukaisesti.
Organisaatioiden tietojärjestelmäkehitys ulkoistetaan täysin tietojärjestelmien toimittajille ja organisaatioiden sisäinen tietojärjestelmien toteutustaito häviää. Systeemityön luonne muuttuu olennaisesti. Perinteisten rakentamismallien, systeemityömenetelmien ja määrittelyn työtapojen noudattaminen ei ole enää järkevää eikä mahdollista, vaan tietojärjestelmien kehittäminen perustuu tietojärjestelmien toimittajien valitsemiin erilaisiin lähestymistapoihin. Tietojärjestelmien tarvitsijoiden on sopeuduttava näihin erilaisiin työtapoihin.
Tietojärjestelmien toimittajat keskittyvät harvoiksi kansainvälisiksi konserneiksi ja pieniksi erikoistuneiksi yrityksiksi. Kansainvälisissä konserneissa työntekijöiden työn sijaintimaa vaihtelee työn kysynnän mukaisesti ja totuttaa työntekijät siirtymään maasta toiseen oman erikoistekniikan tai sovellusalueen projektitehtävien mukaisesti.
Tietojärjestelmiä ostavien ja toimittavien organisaatioiden keskeisenä työvälineenä ovat tietoverkot. Tietojärjestelmien verkottumisen haasteena ovat tietoturvakysymykset ja verkoissa liikkuvat virukset. Kansainväliset toimittajat keräävät projekteihin työntekijät eri maista. Projektityössä keskeiseksi ongelmia aiheuttaviksi tekijöiksi nousevat eri kulttuureista kotoisin olevien työntekijöiden yhteistyössä ilmenevät ristiriidat ja väärinkäsitykset.
Atk-ammattilaisten määrä käyttäjien
organisaatioissa vähenee ja käyttäjien on paneuduttava
myös tietoteknisiin kysymyksiin. Tietoteknisten kysymysten
ammattitaitoinen käsittely vähenee ja tietotekniikan
aiheuttamat piilokustannukset kasvavat räjähdysmäisesti.
Käyttäjien mahdollisuudet panostaa varsinaiseen organisaation
toimintaan vähenevät. Jos käyttäjien tietotekninen
osaaminen ei kasva, niin käyttäjien organisaatio on
täysin tietojärjestelmien toimittajien armoilla. Käyttäjien
ongelmana on rajallinen uudistumiskyky ja hitaus uusien asioiden
oppimisessa.
Tietojärjestelmien suunnittelu- ja toteutustyötä suoritetaan ainoastaan tietojärjestelmien toimittajien organisaatioissa. Tietojärjestelmiä ostavissa organisaatioissa atk-ammattilaisen toimenkuvana on tietojärjestelmien karkea tarvekartoitus, ostaminen, käyttöönotto ja integrointi. Karkea tarvekartoitus on korvannut aikaisemmat laajat tietojärjestelmien esitutkimus- ja määrittelytyöt.
Tietojärjestelmien ostamiseen liittyen atk-ammattilaisten on hallittava myös sopimusjuridiikkaa. Ostajaorganisaatioiden atk-ammattilaisia uhkaa yksin työskentely ja eristäytyminen.
Tietojärjestelmien toimittajien organisaatioissa atk-ammattilaisen on pystyttävä nopeasti kehittämään ja omaksumaan sekä ostajaorganisaatioiden toiminnan muutokset että tietotekniikan uudet kehityssuunnat. Atk-ammattilaisten vaikeutena on kilpailukykyisen ammattitaidon kehittäminen ja ylläpito sekä kansainväliseen toimintaympäristöön ja eri kulttuureista lähtevien asiakasorganisaatioiden kanssa työskentely.
Tietotekninen ammattitaito tietojärjestelmiä ostavissa organisaatiossa vähenee, joten johdon mahdollisuudet arvioida tietotekniikkapäätöksiä pienenevät. Johto on vaarassa joutua tietojärjestelmiä toimittavien organisaatioiden johdateltavaksi. Tietojärjestelmien kehittämisen kokonaiskustannuksia on vaikea laskea ja hallita.
Visio on jo osittain toteutunut joissakin organisaatioissa
ja organisaatiot ovat ajautumassa vision kuvaamaan tilanteeseen
yhä kiihtyvällä vauhdilla. Vision toteutumisen
voi estää tai ainakin haittavaikutuksia pienentää
systeemityön muutostarpeen tiedostaminen, hyväksyminen
ja uusien tietojärjestelmien kehittämismallien muodostaminen
tietojärjestelmiä tarvitsevissa organisaatioissa. Tietojärjestelmiä
toimittavissa organisaatioissa vision haittavaikutuksia voidaan
estää toimittajan työntekijöiden keskinäisen
tiimityön ja tukiverkoston avulla.