TEKIJAMYYTTI
Annoin itseni ymmartaa, etta larppeja tekevat jumalankaltaisen ilmentyvat, jotka ihmiselaman tarkeinta voimavaraa, taidetta, hyodyntaen tekevat taydellisia peleja. Erehtymattomyydessaan he castaavat usein heikkolahjaiset pelaajansa objektiivisesti sopivimpiin rooleihin ja toisaalta nakevat ennalta pelin kulun ripotellen sinne tanne sopivia tapahtumia elahdyttaakseen hahmoja ja luodakseen hienon tarinan. Suurta karsimysta tuntien nama ihmisista suurimmat etsivat jumalaista innoitusta ja yon pimeina tunteina valuttavat viisauden helmia nayttoruuduilleen hahmojen muodossa. Taydellinen kirjoitustyo nerouden vallassa takaa hahmojen voittamattoman laadun ja pelin ainutkertaisuuden. Suuren innoituksen vallassa ajattelin edes muutamia tekemiani peleja ja totesin, etta tama on ihan paskaa.
Suurin osa hahmoista on huonoja tai ainakin kiireessa tehtyja, hahmot jaetaan aikaisempien pelikertojen mukaan aina samoille kavereille, pelin alkuasetelmaa tai tapahtumia ei mietita yhtaan ja huonosta suunnittelusta ja organisoinnista johtuen hahmot toimitetaan viime tingassa. Pelipaikalla karsimys jatkuu tuntien odotteluna vain sen takia, etta joku ei oikeasti viitsinyt miettia asioita tai muusta, useimmiten pelinjohdon huonosta organisoinnista ja tyonjaon virheesta johtuvasta, tekijasta. Pienempi pelinjohto takaa usein organisoinnin, mutta ei ainakaan vahenna tyomaaraa.
Miksi peleista sitten tulee aina valilla pelinjohdosta huolimatta tulee hyvia? Se johtuu paaosin pelaajista, mutta toisaalta myos siita, etta uskalletaan ajatella ja tehda peleja eri tavoilla. Jumalapalvominen on tietenkin joillekin pelinjohtajille ihan hyva motiivi, mutta huomattavasti parempi olisi varmaan yhdessailmaisu ja valittaminen siita mita tekee. Tekijamyytin hylkaaminen tallaisten pelien tekemiseksi olisi joskus ainakin kokeilemisen arvoinen idea. Eika tata ole nyt tarkoitettu moitteeksi niille hienoille ihmisille, jotka kayttavat suhteettomia maaria vapaa-aikaansa ja viitsimistaan hienojen pelien luomiseen ja joiden ansiosta meilla on taalla naita live-roolipeleja, vaan lahinna pohdinnaksi siita miten yha parempia peleja voisi tehda siten ettei pelinjohtaminen olisi niin kovin kuluttavaa.
Annoin itseni ymmartaa, etta larppeja tekevat jumalankaltaisen ilmentyvat, jotka ihmiselaman tarkeinta voimavaraa, taidetta, hyodyntaen tekevat taydellisia peleja. Erehtymattomyydessaan he castaavat usein heikkolahjaiset pelaajansa objektiivisesti sopivimpiin rooleihin ja toisaalta nakevat ennalta pelin kulun ripotellen sinne tanne sopivia tapahtumia elahdyttaakseen hahmoja ja luodakseen hienon tarinan. Suurta karsimysta tuntien nama ihmisista suurimmat etsivat jumalaista innoitusta ja yon pimeina tunteina valuttavat viisauden helmia nayttoruuduilleen hahmojen muodossa. Taydellinen kirjoitustyo nerouden vallassa takaa hahmojen voittamattoman laadun ja pelin ainutkertaisuuden. Suuren innoituksen vallassa ajattelin edes muutamia tekemiani peleja ja totesin, etta tama on ihan paskaa.
Suurin osa hahmoista on huonoja tai ainakin kiireessa tehtyja, hahmot jaetaan aikaisempien pelikertojen mukaan aina samoille kavereille, pelin alkuasetelmaa tai tapahtumia ei mietita yhtaan ja huonosta suunnittelusta ja organisoinnista johtuen hahmot toimitetaan viime tingassa. Pelipaikalla karsimys jatkuu tuntien odotteluna vain sen takia, etta joku ei oikeasti viitsinyt miettia asioita tai muusta, useimmiten pelinjohdon huonosta organisoinnista ja tyonjaon virheesta johtuvasta, tekijasta. Pienempi pelinjohto takaa usein organisoinnin, mutta ei ainakaan vahenna tyomaaraa.
Miksi peleista sitten tulee aina valilla pelinjohdosta huolimatta tulee hyvia? Se johtuu paaosin pelaajista, mutta toisaalta myos siita, etta uskalletaan ajatella ja tehda peleja eri tavoilla. Jumalapalvominen on tietenkin joillekin pelinjohtajille ihan hyva motiivi, mutta huomattavasti parempi olisi varmaan yhdessailmaisu ja valittaminen siita mita tekee. Tekijamyytin hylkaaminen tallaisten pelien tekemiseksi olisi joskus ainakin kokeilemisen arvoinen idea. Eika tata ole nyt tarkoitettu moitteeksi niille hienoille ihmisille, jotka kayttavat suhteettomia maaria vapaa-aikaansa ja viitsimistaan hienojen pelien luomiseen ja joiden ansiosta meilla on taalla naita live-roolipeleja, vaan lahinna pohdinnaksi siita miten yha parempia peleja voisi tehda siten ettei pelinjohtaminen olisi niin kovin kuluttavaa.
0 Comments:
Lähetä kommentti
Links to this post:
Luo linkki
<< Home