Joudut pyytämään etten lisäisi sua tonne oikeaan palkkiinkin. ;)
tiistai, helmikuu 28, 2006
Jaha, vihervasemmistojohtaja yrittää blogaa salaa. Ei se kuulkaas lapset niin käy, kansa haluaa tietoa.
Joudut pyytämään etten lisäisi sua tonne oikeaan palkkiinkin. ;)
Joudut pyytämään etten lisäisi sua tonne oikeaan palkkiinkin. ;)
JUHO TUKEE BUSSILAKKOA
..mutta hetkinen, sehän alkaa vasta ensi viikolla! Tähän ei voi kommentoida kuin yhtäläisesti Salen kampanjatoimistosta erääseenkin faksiin: "Oho, se meni jo".
HYY:ssä arvotaan arkkitehtikilpailusta. Väärään aikaan tehtiin vääriä päätöksiä, mutta oikeaan aikaan ei voida tehdä oikeita päätöksiä. Annoin itseni ymmärtää, että kysymys on hallinnollinen.
HYAL:ille muuten tiedoksi: oli siellä arkkitehtikilpailutsydeemissä joku sitvasistakin.
Kirjoitan kuulemma aina HYALista liian negatiivisesti, vaikka olen monesta asiasta samaa mieltä erityisesti järjestöpalveluiden järkevän järjestämisen suhteen. Korjataanpa asia: tila-ohjelmanne on täyttä rautaa (tai no pieniä korjauksiahan nyt on aina, mutta..) Oikeastaan sen suurin ongelma on sen nimi: "HYAL:n tilaohjelmasta" pitäisi muuttaa kolmas ja ottaa pois neljäs kirjain.
..mutta hetkinen, sehän alkaa vasta ensi viikolla! Tähän ei voi kommentoida kuin yhtäläisesti Salen kampanjatoimistosta erääseenkin faksiin: "Oho, se meni jo".
HYY:ssä arvotaan arkkitehtikilpailusta. Väärään aikaan tehtiin vääriä päätöksiä, mutta oikeaan aikaan ei voida tehdä oikeita päätöksiä. Annoin itseni ymmärtää, että kysymys on hallinnollinen.
HYAL:ille muuten tiedoksi: oli siellä arkkitehtikilpailutsydeemissä joku sitvasistakin.
Kirjoitan kuulemma aina HYALista liian negatiivisesti, vaikka olen monesta asiasta samaa mieltä erityisesti järjestöpalveluiden järkevän järjestämisen suhteen. Korjataanpa asia: tila-ohjelmanne on täyttä rautaa (tai no pieniä korjauksiahan nyt on aina, mutta..) Oikeastaan sen suurin ongelma on sen nimi: "HYAL:n tilaohjelmasta" pitäisi muuttaa kolmas ja ottaa pois neljäs kirjain.
lauantai, helmikuu 25, 2006
USKONTOA VASTAAN
Pilakuvakeskustelu on käynyt jo joka listalla ja blogeissa. Silti. Olisin halunnut olla kirjoittamatta pilakuvista mitään, mutta en oikein voi enää pysyä tästä sivussa. Kirjoitin satunnaista uskonnosta ja tiedosta poliittisina oikeuksina ja samalla kuvana nykyeuroopasta.
Mistä näissä pilakuvissa on kyse? Sangen monet tahot ovat rakentaneet yhteensovittamatonta vastakkainasettelua fundamentalististen pimeiden islamilaisten voimien ja valistuksen poliittisen oikeuden perustavan sananvapauden välillä. Toisaalta kiistan voi nähdä myös länsimaisena imperialistisena aatevyörytyksenä tai jopa itsetarkoituksellisten rasististen mielipiteiden julkituomisen puolustamisena. Tarpeetonta varmaan sanoa, että kaikki yllämainitut rakennelmat ovat sangen poliittisia. Samoin muiden puolesta suoritetut anteeksipyynnöt, jotka lähinnä mahdollistavat puolestaanteeksipyytelijöiden tuomita jokin kotoperäinen käytäntö.
Väkivallan tuomitsin jo aikaisemmassa kirjoituksessani, joten ei siitä sen enempää. Kriisi onkin ilmeisesti jo jonkin verran laantunut arabimaissa, jossa se ei missään vaiheessa ollut kovin suuri. Joka tapauksessa tiedotusvälineiden rakentama ja paikallisten omiin poliittisiin tarkoituksiin käyttämä. Lähinnä kriisi koskeekin eurooppaa.
Kysymys on pyhän loukkaamisesta ja sen oikeutuksesta. Yleensä tässä törmätään heti alussa kulttuurirelativismin suohon. Ajatellaan, että eri kulttuurien jäsenet eivät lähtökohtaisesti voi eikä heidän kannata edes pyrkiä ymmärtämään toisiaan. Lisäksi kulttuuri palautetaan hyvässä lykyssä johonkin rajattuunn paikkaan, veren sitomaan rotuun tai toisaalta myyttiseen kielen sitomaan kansallisvaltioon. Voivatko kulttuurit siis ymmärtää toisiaan? Entäpä yksilöt (tai rakenteet)? Tai pitäisikö niiden edes pyrkiä siihen?
Yleensä kulttuurirelativismin puolesta puhujat vetoavat siihen, että vain toisen kulttuurin hyväksyntä ja kunnioitus voidaan ottaa lähtökohdaksi. Miten hyvin relativismin ohjelma sitten tätä toteuttaa? Hyvin huonosti, kuten yltä voi päätellä. Emme voi ymmärtää, emmekä edes kommunikoida toisen kulttuurin edustajien kanssa.
Tämän ohjelman hyväksyminen johtaa keskuestelun katkeamiseen, koska siitä mistä ei voi puhua kannattanee olla hiljaa. Tämä tie johtaa myös muiden kuin oman kulttuurin hylkäämiseen ja poliittisena ohjelmana äärimmäiseen huonoon suuntaan. Toisaalta ohjelma tuntuu arkikokemuksen valossa perusteettomalta: usein erilaisia ihmisiä voi ihan hyvin ymmärtää. Mikä on kulttuurirelativismin vaihtoehto? Relativismin (tai kulttuurin) rajaaminen sen verran, että järkevä keskustelu on mahdollista.
Sitten päästään pihviin: pyhään. Onko pyhä yhteiskunnallinen ilmiö vai yhteiskunnan perustava akti vai kokemus vai mitä ihmettä? Voiko pyhästä puhua? Miten pyhä liittyy yhteiskuntaan tai uskontoon?
Näihin kysymyksiin keskustelijoilla on hyvin erilaisia näkemyksiä nimenomaan euroopalaisella kulttuurialueella (joka muuten luotiin käsitteenä ennen kaikkea kristilliseksi kilveksi ottomaanien "epäpyhää" imperiumia vastaan. Amerikasta ei sen enempää. Siitä voi oppia lähinnä, että ennen kuin lähettää hihhulit menolipulla autiolle saarelle, kannattaa varmistaa kuinka iso kyseinen saari on).
Tietyssä mielessä filosofia (ja myöhemmin tiede) on ollut taistelua totuuden tuotantojärjestelmän resursseista ja instituutioista. Tuo taistelu on aina ollut pakostakin poliittista. Sangen usein uskonto on ollut poliittisen muutoksen vastapuoli. Pyhä nimenomaan kokemuksena tai suhteena tai sinä mistä ei voi puhua, on muodostunut toisen osapuolen vahvimmaksi aseeksi. Jos jotain ei voi tietää, niin pitää "vain" uskoa. Pyhän palauttaminen tiedon määritelmään johtaa kulttuurihistoriallisesti kreikkaan. Toisaalta paljon vanhemmat ensimmäiset symbolisen viestinnän muodot, samoin kuin yhteiselämän, liityivät pyhään. Samoin absoluuttinen valta palautuu lopulta pyhään, selittämättömään. Vallan palauttaminen kansaan tai luokkaan tai moninaisuuteen riisti tässä mielessä pyhältä sen erityisaseman. Toisaalta ne myös perustavat yhteiskunnallisen järjestelmän ja keskustelun.
Erityisesti juhlapuheissa maallistuneissa länsimaissa sanotaan vieläkin, että pyhää pitää kunnioittaa. Myös muiden pyhää. Samaan aikaan paavilla, George Bushilla ja Matti Vanhasella on kristus kainalossa. Koskas Juhannustanssit loppuivat? Eikös meidän pitänyt erottaa se valtio kirkosta?
Laitetaan loppuun, että mielestäni keskusteluun kuvien laadusta tai poliittisuudesta ei voi ottaa kantaa näkemättä niitä. Paskoja ja mielestäni rasistisia ovat, mutta netistä löytyvät.
Kannattaako niitä julkaista? Miksi? Pragmaattisesti vaikuttaa siltä, että ei, mutta en syytä en tiedä. Jos se on väkivallan pelko, niin silloin väkivallan käyttäjät ovat onnistuneet. Voisiko joku kertoa miksi kuva on paha? Ja palautuuko vastaus pyhään? Voiko tuo pyhä ohjata sitä mitä saa ja ei saa sanoa osana poliittista prosessia?
Uskon vapauden puolesta, mutta en ymmärrä mitä vastaan.
Pilakuvakeskustelu on käynyt jo joka listalla ja blogeissa. Silti. Olisin halunnut olla kirjoittamatta pilakuvista mitään, mutta en oikein voi enää pysyä tästä sivussa. Kirjoitin satunnaista uskonnosta ja tiedosta poliittisina oikeuksina ja samalla kuvana nykyeuroopasta.
Mistä näissä pilakuvissa on kyse? Sangen monet tahot ovat rakentaneet yhteensovittamatonta vastakkainasettelua fundamentalististen pimeiden islamilaisten voimien ja valistuksen poliittisen oikeuden perustavan sananvapauden välillä. Toisaalta kiistan voi nähdä myös länsimaisena imperialistisena aatevyörytyksenä tai jopa itsetarkoituksellisten rasististen mielipiteiden julkituomisen puolustamisena. Tarpeetonta varmaan sanoa, että kaikki yllämainitut rakennelmat ovat sangen poliittisia. Samoin muiden puolesta suoritetut anteeksipyynnöt, jotka lähinnä mahdollistavat puolestaanteeksipyytelijöiden tuomita jokin kotoperäinen käytäntö.
Väkivallan tuomitsin jo aikaisemmassa kirjoituksessani, joten ei siitä sen enempää. Kriisi onkin ilmeisesti jo jonkin verran laantunut arabimaissa, jossa se ei missään vaiheessa ollut kovin suuri. Joka tapauksessa tiedotusvälineiden rakentama ja paikallisten omiin poliittisiin tarkoituksiin käyttämä. Lähinnä kriisi koskeekin eurooppaa.
Kysymys on pyhän loukkaamisesta ja sen oikeutuksesta. Yleensä tässä törmätään heti alussa kulttuurirelativismin suohon. Ajatellaan, että eri kulttuurien jäsenet eivät lähtökohtaisesti voi eikä heidän kannata edes pyrkiä ymmärtämään toisiaan. Lisäksi kulttuuri palautetaan hyvässä lykyssä johonkin rajattuunn paikkaan, veren sitomaan rotuun tai toisaalta myyttiseen kielen sitomaan kansallisvaltioon. Voivatko kulttuurit siis ymmärtää toisiaan? Entäpä yksilöt (tai rakenteet)? Tai pitäisikö niiden edes pyrkiä siihen?
Yleensä kulttuurirelativismin puolesta puhujat vetoavat siihen, että vain toisen kulttuurin hyväksyntä ja kunnioitus voidaan ottaa lähtökohdaksi. Miten hyvin relativismin ohjelma sitten tätä toteuttaa? Hyvin huonosti, kuten yltä voi päätellä. Emme voi ymmärtää, emmekä edes kommunikoida toisen kulttuurin edustajien kanssa.
Tämän ohjelman hyväksyminen johtaa keskuestelun katkeamiseen, koska siitä mistä ei voi puhua kannattanee olla hiljaa. Tämä tie johtaa myös muiden kuin oman kulttuurin hylkäämiseen ja poliittisena ohjelmana äärimmäiseen huonoon suuntaan. Toisaalta ohjelma tuntuu arkikokemuksen valossa perusteettomalta: usein erilaisia ihmisiä voi ihan hyvin ymmärtää. Mikä on kulttuurirelativismin vaihtoehto? Relativismin (tai kulttuurin) rajaaminen sen verran, että järkevä keskustelu on mahdollista.
Sitten päästään pihviin: pyhään. Onko pyhä yhteiskunnallinen ilmiö vai yhteiskunnan perustava akti vai kokemus vai mitä ihmettä? Voiko pyhästä puhua? Miten pyhä liittyy yhteiskuntaan tai uskontoon?
Näihin kysymyksiin keskustelijoilla on hyvin erilaisia näkemyksiä nimenomaan euroopalaisella kulttuurialueella (joka muuten luotiin käsitteenä ennen kaikkea kristilliseksi kilveksi ottomaanien "epäpyhää" imperiumia vastaan. Amerikasta ei sen enempää. Siitä voi oppia lähinnä, että ennen kuin lähettää hihhulit menolipulla autiolle saarelle, kannattaa varmistaa kuinka iso kyseinen saari on).
Tietyssä mielessä filosofia (ja myöhemmin tiede) on ollut taistelua totuuden tuotantojärjestelmän resursseista ja instituutioista. Tuo taistelu on aina ollut pakostakin poliittista. Sangen usein uskonto on ollut poliittisen muutoksen vastapuoli. Pyhä nimenomaan kokemuksena tai suhteena tai sinä mistä ei voi puhua, on muodostunut toisen osapuolen vahvimmaksi aseeksi. Jos jotain ei voi tietää, niin pitää "vain" uskoa. Pyhän palauttaminen tiedon määritelmään johtaa kulttuurihistoriallisesti kreikkaan. Toisaalta paljon vanhemmat ensimmäiset symbolisen viestinnän muodot, samoin kuin yhteiselämän, liityivät pyhään. Samoin absoluuttinen valta palautuu lopulta pyhään, selittämättömään. Vallan palauttaminen kansaan tai luokkaan tai moninaisuuteen riisti tässä mielessä pyhältä sen erityisaseman. Toisaalta ne myös perustavat yhteiskunnallisen järjestelmän ja keskustelun.
Erityisesti juhlapuheissa maallistuneissa länsimaissa sanotaan vieläkin, että pyhää pitää kunnioittaa. Myös muiden pyhää. Samaan aikaan paavilla, George Bushilla ja Matti Vanhasella on kristus kainalossa. Koskas Juhannustanssit loppuivat? Eikös meidän pitänyt erottaa se valtio kirkosta?
Laitetaan loppuun, että mielestäni keskusteluun kuvien laadusta tai poliittisuudesta ei voi ottaa kantaa näkemättä niitä. Paskoja ja mielestäni rasistisia ovat, mutta netistä löytyvät.
Kannattaako niitä julkaista? Miksi? Pragmaattisesti vaikuttaa siltä, että ei, mutta en syytä en tiedä. Jos se on väkivallan pelko, niin silloin väkivallan käyttäjät ovat onnistuneet. Voisiko joku kertoa miksi kuva on paha? Ja palautuuko vastaus pyhään? Voiko tuo pyhä ohjata sitä mitä saa ja ei saa sanoa osana poliittista prosessia?
Uskon vapauden puolesta, mutta en ymmärrä mitä vastaan.
perjantai, helmikuu 24, 2006
Kaivoin itsestäni pyynnöstä hauskoja kuvia netistä:
Missä olit, kun vallankumous alkoi
Kettu päässä on sieniretkellä
Amisseista päivää
Shampoomainos
Tämä on terveellinen harrastus
Eläköön konfederaatio
Mustanaama
Tarjous, josta ei voi kieltäytyä
Setä tekee ruumiillista työtä
Kaikenlaista. Oikeudet kuvien ottajilla.
Missä olit, kun vallankumous alkoi
Kettu päässä on sieniretkellä
Amisseista päivää
Shampoomainos
Tämä on terveellinen harrastus
Eläköön konfederaatio
Mustanaama
Tarjous, josta ei voi kieltäytyä
Setä tekee ruumiillista työtä
Kaikenlaista. Oikeudet kuvien ottajilla.
Näitäkin tekstejä vuositolkulla lukeneet muistavat varmaan, kun ennustin päästökaupan johtavan massiivisiin ongelmiin. Edelleen olen samaa mieltä: paskan myivät. Kirjaimellisesti.
Näin käy, kun päästetään ekonomistit testaamaan mallejaan tosielämään. Olisitte vain lyöneet tiukat kiintiöt ja rajoitukset, niin ei olisi tullut tätä sanomista. Energian hinta olisi varmaan ihan samalla tasolla. Joku Korhola -niminen euroedustaja esitteli EK:n masinoimaa mallia oikein Hesaria myöten. Olisi samantien ehdottanut vain päästökaupan lopettamista, kun sitä mieltä kuitenkin on.
Juho ratkaisee tämänkin asian parin muun ohessa: lopetaan tuet ydinenergiafirmoille, ajetaan alas "pohjoismainen sähköpörssi" ja luovutaan päästöoikeuksien myynnistä EU-tasolla samalla kuin tiukennetaan kiintiöitä nykyisestä. Ylimenevä saastutus otetaan valtiolle sakkoina. Fortumin molemmat puolet voisi lisäksi sosialisoida noin ikäänkuin yllättävänä bonuksena. Ala on kuitenkin valtion monopoli ja sellaisena myös pysyy.
Mikä päästökaupassa sitten mättää? Tarkastellaan lopputuloksen kannalta: energiayhtiöt tekevät aivan käsittämättömät voitot samaan aikaan, kun kuluttajat maksavat hintapiikin. Mistä tämä johtuu? No nimenomaan päästöoikeuksien hinnasta, jonka yritykset siirsivät sähkön hintaan vaikka saivat nuo oikeudet ilmaiseksi.
Poliitikot sanovat, ettei pahimmissakaan skenaarioissa ennustettu päästöjen hintojen siirtyvän suoraan energian kuluttajahintaan. Haloo, kuka ei taas ole ollut hereillä kansiksen perustunnilla? Jopa Juho ennusti hinnan menevän suoraan kuluttajien maksettavaksi. Mitäköhän yritys pyrkii tekemään markkinoilla? Vihje: maksimoimaan voittonsa ainoana rajanaan laki ja se mitä kuluttajat suostuvat maksamaan. Se on se kapitalismin rautainen laki.
Monopoliasema vain helpotti tätä. Toisaalta vapaa kilpailu on sen luokan utopiaa nykyoloissa, etten viitsi siitä edes sen enempää sanoa. Vai kuinka usein muilla tehokkailla markkinoilla Ruotsin sähköyhtiö lopettaa toimitukset nostaen hinnan 30-kertaiseksi?
Rasti seinään: olen ymmärtääkseni ensimmäistä kertaa samaa mieltä kollegani professori Arto Lahden kanssa.
Näin käy, kun päästetään ekonomistit testaamaan mallejaan tosielämään. Olisitte vain lyöneet tiukat kiintiöt ja rajoitukset, niin ei olisi tullut tätä sanomista. Energian hinta olisi varmaan ihan samalla tasolla. Joku Korhola -niminen euroedustaja esitteli EK:n masinoimaa mallia oikein Hesaria myöten. Olisi samantien ehdottanut vain päästökaupan lopettamista, kun sitä mieltä kuitenkin on.
Juho ratkaisee tämänkin asian parin muun ohessa: lopetaan tuet ydinenergiafirmoille, ajetaan alas "pohjoismainen sähköpörssi" ja luovutaan päästöoikeuksien myynnistä EU-tasolla samalla kuin tiukennetaan kiintiöitä nykyisestä. Ylimenevä saastutus otetaan valtiolle sakkoina. Fortumin molemmat puolet voisi lisäksi sosialisoida noin ikäänkuin yllättävänä bonuksena. Ala on kuitenkin valtion monopoli ja sellaisena myös pysyy.
Mikä päästökaupassa sitten mättää? Tarkastellaan lopputuloksen kannalta: energiayhtiöt tekevät aivan käsittämättömät voitot samaan aikaan, kun kuluttajat maksavat hintapiikin. Mistä tämä johtuu? No nimenomaan päästöoikeuksien hinnasta, jonka yritykset siirsivät sähkön hintaan vaikka saivat nuo oikeudet ilmaiseksi.
Poliitikot sanovat, ettei pahimmissakaan skenaarioissa ennustettu päästöjen hintojen siirtyvän suoraan energian kuluttajahintaan. Haloo, kuka ei taas ole ollut hereillä kansiksen perustunnilla? Jopa Juho ennusti hinnan menevän suoraan kuluttajien maksettavaksi. Mitäköhän yritys pyrkii tekemään markkinoilla? Vihje: maksimoimaan voittonsa ainoana rajanaan laki ja se mitä kuluttajat suostuvat maksamaan. Se on se kapitalismin rautainen laki.
Monopoliasema vain helpotti tätä. Toisaalta vapaa kilpailu on sen luokan utopiaa nykyoloissa, etten viitsi siitä edes sen enempää sanoa. Vai kuinka usein muilla tehokkailla markkinoilla Ruotsin sähköyhtiö lopettaa toimitukset nostaen hinnan 30-kertaiseksi?
Rasti seinään: olen ymmärtääkseni ensimmäistä kertaa samaa mieltä kollegani professori Arto Lahden kanssa.
torstai, helmikuu 23, 2006
Kirjoitan kuulemma myös liikaa politiikasta. Pitää yrittää vähentää. Kuka sitä tieteestä jaksaa kirjoittaa, kun se käy työstä?
Tulossa:
Case Wennberg
eli
miten vasemmistolainen ylioppilasliike käänsi toisen posken SYLlille, Salelle ja Tuhatkunnalle.
Tulossa:
Case Wennberg
eli
miten vasemmistolainen ylioppilasliike käänsi toisen posken SYLlille, Salelle ja Tuhatkunnalle.
Saamistani kommenteista huolimatta tuolla oikealla alhaalla oleva linkki Keskustan sivuille ei ole bugi vaan ominaisuus.
Kyllä, luen mitä Suomen suurin puolue tiedottaa weppisivuillaan ja kehotan
muutenkin kansalaisia valppauteen. Edustaahan osa nykyisestä puolueesta kuitenkin nähdäkseni kolmanneksi vaarallisinta arvoyhdistelmää. Juho jakaa vihokkiensa arvojen vaarallisuuspalkinnot:
1) militaristis-teollinen nationalismi, perusteltuna turvallisuuspuheella ja välttämättömän totaalisen sodan oikeutuksella
2) suora lihava laissez-faire kapitalismi, perusteltuna epätieteellisellä hölynpölyllä
3) uskollisviritteinen yksilönvapautta polkeva fanaattinen konservatismi
"Keskusta - Valistusta valoisampi vaihtoehto". Tuon kyllä taisin keksiä itse, sivuilla lukee vain "Keskusta - Valoisampi vaihtoehto" eli ei hätää, puoluetoimiston pojilta ei vielä ainakaan ihan noin pahasti ole karannut mopo käsistä. Vaikka vasemmistolaisen kriittisen arvokeskustelun hengessä Hanna ilmoittikin valistuksen olevan passée.
Uusimmassa blogimerkinnässä povataan:
"
Keskustan tilaa seuraavien ja siihen vaikuttavien on hyvä muistaa perusasetelma: Keskusta on päähallituspuolue, eduskunnan suurin puolue, sen kannatus on gallupeissa yli 22 prosenttia ja puolueen välit ovat rakentavat niin vasemmalle kuin oikealle. Milloin viimeksi Keskusta on tällaista aikaa elänyt?
"
Aiheellinen kysymys. Miksi sitten puukkoa tulee selkään oikealta ja vasemmalta, haaskalla käydään ja keskustan ensi eduskuntavaalien vaalitappiota pidetään ilmeisenä? Vaalit ovat vasta tulossa, joten arvoitus jää osaksi tulevaan. Sen
verran on kuitenkin ilmeistä ulkopuolisellekin, että kulisseissa käydään kovaa
vääntöä tiukan nationalistisen ja eu-vastaisen maaseutupuolueen ja yleisemmän liberaalin keskustaoikeistolaisen linjan puolesta. Näin on tosin tehty aina seitkytluvulta lähtien eikä loppua tule olemaan, niin kauan kuin maaseudulla
ihmiset ajattelevat itse mitä liberaalimpi linja käytännössä heille tulee
maksamaan.
Erityisesti kaupungeissa ja nuoremmat keskustan kannattajat ajavat (pääosin) paljon liberaalimpaa meininkiä. Vasemmistolaisten tilanteessa on hiukan samankaltaisia
vastakkainasetteluita, siksi Keskustankin vastaukset kiinnostavat.
Olen saanut nyt monelta kuulla kirjoittavani kärjekkäästi. Nähdäkseni kirjoitan lähinnä epäselvästi, kärjekästä kriittistä keskustelua haluavat lukijani voivat liittyä vaikka dilemma-listalle.
Kyllä, luen mitä Suomen suurin puolue tiedottaa weppisivuillaan ja kehotan
muutenkin kansalaisia valppauteen. Edustaahan osa nykyisestä puolueesta kuitenkin nähdäkseni kolmanneksi vaarallisinta arvoyhdistelmää. Juho jakaa vihokkiensa arvojen vaarallisuuspalkinnot:
1) militaristis-teollinen nationalismi, perusteltuna turvallisuuspuheella ja välttämättömän totaalisen sodan oikeutuksella
2) suora lihava laissez-faire kapitalismi, perusteltuna epätieteellisellä hölynpölyllä
3) uskollisviritteinen yksilönvapautta polkeva fanaattinen konservatismi
"Keskusta - Valistusta valoisampi vaihtoehto". Tuon kyllä taisin keksiä itse, sivuilla lukee vain "Keskusta - Valoisampi vaihtoehto" eli ei hätää, puoluetoimiston pojilta ei vielä ainakaan ihan noin pahasti ole karannut mopo käsistä. Vaikka vasemmistolaisen kriittisen arvokeskustelun hengessä Hanna ilmoittikin valistuksen olevan passée.
Uusimmassa blogimerkinnässä povataan:
"
Keskustan tilaa seuraavien ja siihen vaikuttavien on hyvä muistaa perusasetelma: Keskusta on päähallituspuolue, eduskunnan suurin puolue, sen kannatus on gallupeissa yli 22 prosenttia ja puolueen välit ovat rakentavat niin vasemmalle kuin oikealle. Milloin viimeksi Keskusta on tällaista aikaa elänyt?
"
Aiheellinen kysymys. Miksi sitten puukkoa tulee selkään oikealta ja vasemmalta, haaskalla käydään ja keskustan ensi eduskuntavaalien vaalitappiota pidetään ilmeisenä? Vaalit ovat vasta tulossa, joten arvoitus jää osaksi tulevaan. Sen
verran on kuitenkin ilmeistä ulkopuolisellekin, että kulisseissa käydään kovaa
vääntöä tiukan nationalistisen ja eu-vastaisen maaseutupuolueen ja yleisemmän liberaalin keskustaoikeistolaisen linjan puolesta. Näin on tosin tehty aina seitkytluvulta lähtien eikä loppua tule olemaan, niin kauan kuin maaseudulla
ihmiset ajattelevat itse mitä liberaalimpi linja käytännössä heille tulee
maksamaan.
Erityisesti kaupungeissa ja nuoremmat keskustan kannattajat ajavat (pääosin) paljon liberaalimpaa meininkiä. Vasemmistolaisten tilanteessa on hiukan samankaltaisia
vastakkainasetteluita, siksi Keskustankin vastaukset kiinnostavat.
Olen saanut nyt monelta kuulla kirjoittavani kärjekkäästi. Nähdäkseni kirjoitan lähinnä epäselvästi, kärjekästä kriittistä keskustelua haluavat lukijani voivat liittyä vaikka dilemma-listalle.
tiistai, helmikuu 21, 2006
HYY:ssä tapahtuu. Vasemmistolaiseen menoon ylioppilaskunnassa seitkytluvulla kyllästyneet ns. Liisankadun osakunnat (Karjalainen, Kymenlaaksolainen ja Viipurilainen osakunta) juonivat edelleen tiloja keskustasta (lisää esim. HYALin blogista). Haloo, te luovuitte oikeuksista Uuteen sieltä lähtiessänne!
Tämä tietenkin tarkoittaisi järjestöfatwaa eli pakkosiirtoa dommalle tai uudelle Leppätalolle joillekin aine- ja harrastusjärjestöille.
Ainakaan Maailmanpyörän piiristä ei ole kuulunut hurraa-huutoja näille suunnitelmille. En myöskään usko HYALin tekevän sellaista lehmänkauppaa, että järjestöt pakkosiirrettäisiin uudelta. Tai jos tekee, niin saavat sitten väistellä vihaisia ainejärjestöläisiä keskustassa, koska tämä asia tulee julki.
Että tervemenoa Leppätaloon Liisankadun osakunnat. Tehkää siitä haluamanne kaltainen. Saan varmaan taas tämän kirjoittamisen jälkeen väistellä muutamia isäntiä. Nojuu, mutta asia on nyt vain on näin. Kyllä minä arvostan osakuntatoimintaa, mutta en niin paljon, että toisten pitää siitä kärsiä.
Tämä tietenkin tarkoittaisi järjestöfatwaa eli pakkosiirtoa dommalle tai uudelle Leppätalolle joillekin aine- ja harrastusjärjestöille.
Ainakaan Maailmanpyörän piiristä ei ole kuulunut hurraa-huutoja näille suunnitelmille. En myöskään usko HYALin tekevän sellaista lehmänkauppaa, että järjestöt pakkosiirrettäisiin uudelta. Tai jos tekee, niin saavat sitten väistellä vihaisia ainejärjestöläisiä keskustassa, koska tämä asia tulee julki.
Että tervemenoa Leppätaloon Liisankadun osakunnat. Tehkää siitä haluamanne kaltainen. Saan varmaan taas tämän kirjoittamisen jälkeen väistellä muutamia isäntiä. Nojuu, mutta asia on nyt vain on näin. Kyllä minä arvostan osakuntatoimintaa, mutta en niin paljon, että toisten pitää siitä kärsiä.
maanantai, helmikuu 20, 2006
Incognito-rope tulee, tällä hetkellä näyttää samoin että myös Rikos kannattaa-larppi. Palaamme leikkauspöydälle, kunhan potilaat ovat kuolleet.
Ainiin, minut valitaan taas yhteen opiskelijaelimeen.
Viikon gallupkysymys: pitäisikö mennä eduskuntaan? Amerikkalainen ystäväni postiäänesti vastauksen tähän kysymykseen: "I definitely think you should get involved in politics...it seems kinda fun, as long as it is not the politics in the US...they are awful."
And while in English, all my best to the good people of NSA. God bless America.
Jotta menisi pelkäksi keskinkertaisten rock-lyriikoiden toistoksi:
"
Toin maahan sielua kun lähdit,
ei siinä paljon kertomista.
Liput roikkuu märkinä,
olen aina väärässä,
yllättävän pitkä tämä keskikatu on.
Ei tullut paratiisi, vaikka meille siitä puhuttiin.
Ei ollut siellä taivas, vaikka vielä äsken luulin niin.
"
- CMX, Uusi ihmiskunta
Ainiin, minut valitaan taas yhteen opiskelijaelimeen.
Viikon gallupkysymys: pitäisikö mennä eduskuntaan? Amerikkalainen ystäväni postiäänesti vastauksen tähän kysymykseen: "I definitely think you should get involved in politics...it seems kinda fun, as long as it is not the politics in the US...they are awful."
And while in English, all my best to the good people of NSA. God bless America.
Jotta menisi pelkäksi keskinkertaisten rock-lyriikoiden toistoksi:
"
Toin maahan sielua kun lähdit,
ei siinä paljon kertomista.
Liput roikkuu märkinä,
olen aina väärässä,
yllättävän pitkä tämä keskikatu on.
Ei tullut paratiisi, vaikka meille siitä puhuttiin.
Ei ollut siellä taivas, vaikka vielä äsken luulin niin.
"
- CMX, Uusi ihmiskunta
sunnuntai, helmikuu 19, 2006
Heräsin eilen aamulla siihen, että verhot oli vedetty ikkunan edestä ja olohuoneesta kuului ääniä. Ensimmäinen ajatus oli, että Hanna on varmaan herännyt. Mutta kun vähän toivuin, niin huomasin, että asia ei ollut niin.
Kävelin unenpöpperössä olohuoneeseen. Kaksi kissaa istui sohvalla katsoen telkkarista kisakoostetta. Molemmat kääntyivät katsomaan kysyvästi minua. Tilanne oli niin epätodellinen, että otin kaukosäätimen sohvalta ja sammutin television. Olivat säätäneet ääntäkin näköjään kovemmalle, että kuulisivat paremmin tai onnistuisivat tehokkaammin häiritsemään. Närkästyneisiin katseisiin vastasin kysymällä "katsoitteko sitä?" ja menin takaisin nukkumaan.
Odotan pelonsekaisin tuntein mitä katit seuraavaksi oppivat, kun kaukosäätimen käyttö muuttuu liian triviaaliksi. Tänään kissat katsovat telkkaria ja huomenna herätessämme huomaamme olevamme julman ailurokratisen orjayhteiskunnan alistettu luokka.
Kävelin unenpöpperössä olohuoneeseen. Kaksi kissaa istui sohvalla katsoen telkkarista kisakoostetta. Molemmat kääntyivät katsomaan kysyvästi minua. Tilanne oli niin epätodellinen, että otin kaukosäätimen sohvalta ja sammutin television. Olivat säätäneet ääntäkin näköjään kovemmalle, että kuulisivat paremmin tai onnistuisivat tehokkaammin häiritsemään. Närkästyneisiin katseisiin vastasin kysymällä "katsoitteko sitä?" ja menin takaisin nukkumaan.
Odotan pelonsekaisin tuntein mitä katit seuraavaksi oppivat, kun kaukosäätimen käyttö muuttuu liian triviaaliksi. Tänään kissat katsovat telkkaria ja huomenna herätessämme huomaamme olevamme julman ailurokratisen orjayhteiskunnan alistettu luokka.
perjantai, helmikuu 17, 2006
VASTAKKAINASETTELUIDEN AIKA
Sale väitti, että vastakkainasetteluiden aika olisi ohitse. Aseet väittää näin työväen jeesus (kiitos Olli) haki suoraan marxilaisen analyysin keskiöstä: työn käsitteestä. Tuottavuus on ihminen ja tuon tuottavuuden riisto vieraannuttaa ihmisen. Sale tuntui sanovan, että työ on muuttunut siten, että tätä riistoa ei enää tapahdu. Minun on vaikea uskoa, että aika moni tuntui hyväksyvän tämän ajatuksen.
Eilen kuulin, että taas eras nuori ystäväni on saanut lähteä työstään. Seitsemän ketjutetun työsuhteen jälkeen kahdeksatta ei tulisi. Monet ystäväni eivät valmistu filosofian laitokselta, koska eivät halua kortistoon. Tulevaisuutta ei näyttäydy. Enkä edes aloita puhumaan lähipiirien laitoskierteistä.
Toissapäivänä katsoin telkkarista, kun Perlokselta oli haettu yksi kuudestasadasta irtisanottavasta telkkariin asti. Asiantuntija kertoi, että joka viidestoista sekunti ihminen kuolee työnsä ääreen. Johtaja ilmoitti, että kasvua haetaan nyt tsekeista ja jostain kauempaa, ja että siirtämällä työ sekä investoinnit pois Suomesta saadaan myös Suomeen hyvinvointia.
Mutta hei, se on kato itestä kiinni! Huippujengii!! EK piiskaa lisää joustoja työvoimasta. Jos vaikka ilman palkkaa ja seitsemänkymmentä tuntia viikossa, kun Intiassakin. Ja mitä sä sitä työsopimusta aina jankutat, oletko vaikea työntekijä? Ja jos haluat vähän lomaa, niin mä voin vaikka lomauttaa sut pariksi viikoksi?
Marxilainen analyysi vihjaisi miten moninaisuudessa erojen yli voi päästä. Erot tavoitteissa (tajunnassa) ovat ilmaisuja eroista omistuksissa. Ainoa keino lopettaa vastakkainasettelut on yhtenäistää erot omistuksessa eli siirtyä takaisin yhteisomistukseen.
Jätämme käytännön toteutuksen kotitehtäväksi. Vai mitä Sale?
Sale väitti, että vastakkainasetteluiden aika olisi ohitse. Aseet väittää näin työväen jeesus (kiitos Olli) haki suoraan marxilaisen analyysin keskiöstä: työn käsitteestä. Tuottavuus on ihminen ja tuon tuottavuuden riisto vieraannuttaa ihmisen. Sale tuntui sanovan, että työ on muuttunut siten, että tätä riistoa ei enää tapahdu. Minun on vaikea uskoa, että aika moni tuntui hyväksyvän tämän ajatuksen.
Eilen kuulin, että taas eras nuori ystäväni on saanut lähteä työstään. Seitsemän ketjutetun työsuhteen jälkeen kahdeksatta ei tulisi. Monet ystäväni eivät valmistu filosofian laitokselta, koska eivät halua kortistoon. Tulevaisuutta ei näyttäydy. Enkä edes aloita puhumaan lähipiirien laitoskierteistä.
Toissapäivänä katsoin telkkarista, kun Perlokselta oli haettu yksi kuudestasadasta irtisanottavasta telkkariin asti. Asiantuntija kertoi, että joka viidestoista sekunti ihminen kuolee työnsä ääreen. Johtaja ilmoitti, että kasvua haetaan nyt tsekeista ja jostain kauempaa, ja että siirtämällä työ sekä investoinnit pois Suomesta saadaan myös Suomeen hyvinvointia.
Mutta hei, se on kato itestä kiinni! Huippujengii!! EK piiskaa lisää joustoja työvoimasta. Jos vaikka ilman palkkaa ja seitsemänkymmentä tuntia viikossa, kun Intiassakin. Ja mitä sä sitä työsopimusta aina jankutat, oletko vaikea työntekijä? Ja jos haluat vähän lomaa, niin mä voin vaikka lomauttaa sut pariksi viikoksi?
Marxilainen analyysi vihjaisi miten moninaisuudessa erojen yli voi päästä. Erot tavoitteissa (tajunnassa) ovat ilmaisuja eroista omistuksissa. Ainoa keino lopettaa vastakkainasettelut on yhtenäistää erot omistuksessa eli siirtyä takaisin yhteisomistukseen.
Jätämme käytännön toteutuksen kotitehtäväksi. Vai mitä Sale?
Kiitos Olli:
"Suomi sitoutuu heti hajoittamaan kaikki sen alueella toimivat hitleriläismieliset [fascisminluontoiset] poliittiset, sotilaalliset ja sotilaallisluontoiset samoinkuin muutkin järjestöt, jotka harjoittavat Yhdistyneille Kansakunnille ja erityisesti Neuvostoliitolle vihamielistä propagandaa, sekä vastaisuudessa olemaan sallimatta tämäntapaisten järjestöjen olemassaoloa." - Pariisin rauhansopimus 1947, 8 artikla.
"Suomi sitoutuu heti hajoittamaan kaikki sen alueella toimivat hitleriläismieliset [fascisminluontoiset] poliittiset, sotilaalliset ja sotilaallisluontoiset samoinkuin muutkin järjestöt, jotka harjoittavat Yhdistyneille Kansakunnille ja erityisesti Neuvostoliitolle vihamielistä propagandaa, sekä vastaisuudessa olemaan sallimatta tämäntapaisten järjestöjen olemassaoloa." - Pariisin rauhansopimus 1947, 8 artikla.
Verotoimisto. Mistään muualta en toistaiseksi ole löytänyt yhtälaista byrokraattista kädettömyyttä. Yrittäessäni selvittää erästä suht pientä verotukseen liittyvää seikkaa olen kuluttanut jo neljä tuntia aikaani. Tähän sisältyy kahdeksan puhelinsoittoa, yksi weppilomake ja yksi paikanpäälläkäynti. Toistaiseksi ratkaisu ei tunnu olevan yhtään sen lähempänä ja kaikki henkilöt jotka asian osaisivat ratkaista ovat lähteestä riippuen joko lomalla tai koulutuksessa. Prosessin aikana olen toki saanut paitsi ristiriitaista, myös väärää tietoa.
Kaikki keskeustelut ovat alkaneet kehotuksella lukea verotoimiston www-sivuilta ohjeita, jotka on myös tulostettu minulle jo kaksi kertaa. Voin vakuuttaa, että olen sekavat ohjeenne tavannut jo ennen ensimmäistäkään puhelinsoittoa, eikä sieltä löydy vastausta kysymykseeni.
Kaikki keskeustelut ovat alkaneet kehotuksella lukea verotoimiston www-sivuilta ohjeita, jotka on myös tulostettu minulle jo kaksi kertaa. Voin vakuuttaa, että olen sekavat ohjeenne tavannut jo ennen ensimmäistäkään puhelinsoittoa, eikä sieltä löydy vastausta kysymykseeni.
keskiviikko, helmikuu 15, 2006
Epäkaupallinen tiedote:
http://aavepyora.net/musa/goddess.html
Viimeksi AVP raikasi paitsi Keski-Ranskassa, niin myöhemmin myös eduskunnan portailla.
Kuten Kim asian ilmaisi: antakaa, niin se tulee takaisin moninkertaisena.
http://aavepyora.net/musa/goddess.html
Viimeksi AVP raikasi paitsi Keski-Ranskassa, niin myöhemmin myös eduskunnan portailla.
Kuten Kim asian ilmaisi: antakaa, niin se tulee takaisin moninkertaisena.
tiistai, helmikuu 14, 2006
Tämä kuvasarja kertookin Calbournen sisäpolitiikasta enemmän kuin tuhat sanaa:
http://nino.greywolves.org/gallery/album96/CRW_5993_01
http://nino.greywolves.org/gallery/album96/CRW_5984_01
http://nino.greywolves.org/gallery/album96/CRW_5985_01
http://nino.greywolves.org/gallery/album96/CRW_6017_01
Tässä olen sentään itseni:
http://nino.greywolves.org/gallery/album96/CRW_6022_01
Ja pojista kinnostuneille lukijoilleni vielä viikon Nino:
http://nino.greywolves.org/gallery/album96/CRW_6008_01
http://nino.greywolves.org/gallery/album96/CRW_5993_01
http://nino.greywolves.org/gallery/album96/CRW_5984_01
http://nino.greywolves.org/gallery/album96/CRW_5985_01
http://nino.greywolves.org/gallery/album96/CRW_6017_01
Tässä olen sentään itseni:
http://nino.greywolves.org/gallery/album96/CRW_6022_01
Ja pojista kinnostuneille lukijoilleni vielä viikon Nino:
http://nino.greywolves.org/gallery/album96/CRW_6008_01
Huomaa, että kiireessä sattuu. Tänään on tullut ihan ihmeellisiä kämmejä. Ei muuta, mutta juuri sellaisissa paikoissa, joissa oikeastaan ei tarvitsisi: koskien muiden raha-asioita.
Enää kun ei ole talousosastolla, niin ei tule huutoa pienemmästäkin virheestä. Ilmeisesti tämän takia mustakin on alkanut tulla lepsumpi. Ei hyvä.
Enää kun ei ole talousosastolla, niin ei tule huutoa pienemmästäkin virheestä. Ilmeisesti tämän takia mustakin on alkanut tulla lepsumpi. Ei hyvä.
Pidin tätä jotenkin teennäisenä, mutta oi voi, niin tähän dl-sumaan sopivaan musaa.
Wake up
Grab a brush and put a little (makeup)
Grab a brush and put a little
Hide the scars to fade away the (shakeup)
Hide the scars to fade away the
Why?d you leave the keys upon the table?
Here you go create another fable
You wanted to
Grab a brush and put a little makeup
You wanted to
Hide the scars to fade away the shakeup
You wanted to
Why?d you leave the keys upon the table?
You wanted to
I don?t think you trust
In, my, self righteous suicide
I, cry, when angels deserve to die, die
-System of Down, Chop Suey!
Wake up
Grab a brush and put a little (makeup)
Grab a brush and put a little
Hide the scars to fade away the (shakeup)
Hide the scars to fade away the
Why?d you leave the keys upon the table?
Here you go create another fable
You wanted to
Grab a brush and put a little makeup
You wanted to
Hide the scars to fade away the shakeup
You wanted to
Why?d you leave the keys upon the table?
You wanted to
I don?t think you trust
In, my, self righteous suicide
I, cry, when angels deserve to die, die
-System of Down, Chop Suey!
maanantai, helmikuu 13, 2006
Erehdyin lukemaan larp.fi:sta erästäkin keskustelua liittyen tulevan pelin järjestämiseen ja meinasi tulla itku.
En tarkoita tätä nyt yhdenkään tulevan pelinjohtajan pelästyttämiseksi, mutta ihan yksinkertaisesti: larpin järjestäminen ei ole helppoa.
Se ei ole mahdotonta tai edes erityisen vaikeaa yllättävillä tavoilla, mutta siihen pitää suhtautua vakavasti. Ennen sen oman täydellisen pelin järjestämistä suositan seuraavia kuluneita neuvoja:
1. Käy pelaamassa muidenkin peleissä, mahdollisuuksien mukaan hyvin järjestetyissä.
2. Etsi joku tuttava järjestämään peliä kanssasi. Mieluiten sellainen, joka on tehnyt joskus aikaisemmin jotain vastaavaa.
3. Kysy reippaasti neuvoa kokeneemmilta tai etsi itse tietoa internetistä tai vaikka vanhoista larppaajista. Älä apinoi sokeasti kaikkia skenen huonoja tapoja kuten vaikeita luonteita tai aikataulujen pitämättömyyttä.
4. Varaa tarpeeksi aikaa ensimmäisen pelin järjestämiseen. Tarpeeksi on ainakin yli puoli vuotta.
5. Ajattele ensin, tee sitten. Opi virheistä. Tokasta tulee sitten jo parempi.
En tarkoita tätä nyt yhdenkään tulevan pelinjohtajan pelästyttämiseksi, mutta ihan yksinkertaisesti: larpin järjestäminen ei ole helppoa.
Se ei ole mahdotonta tai edes erityisen vaikeaa yllättävillä tavoilla, mutta siihen pitää suhtautua vakavasti. Ennen sen oman täydellisen pelin järjestämistä suositan seuraavia kuluneita neuvoja:
1. Käy pelaamassa muidenkin peleissä, mahdollisuuksien mukaan hyvin järjestetyissä.
2. Etsi joku tuttava järjestämään peliä kanssasi. Mieluiten sellainen, joka on tehnyt joskus aikaisemmin jotain vastaavaa.
3. Kysy reippaasti neuvoa kokeneemmilta tai etsi itse tietoa internetistä tai vaikka vanhoista larppaajista. Älä apinoi sokeasti kaikkia skenen huonoja tapoja kuten vaikeita luonteita tai aikataulujen pitämättömyyttä.
4. Varaa tarpeeksi aikaa ensimmäisen pelin järjestämiseen. Tarpeeksi on ainakin yli puoli vuotta.
5. Ajattele ensin, tee sitten. Opi virheistä. Tokasta tulee sitten jo parempi.
sunnuntai, helmikuu 12, 2006
Sain synttärilahjaksi kolme kirjaa. Broidi antoi parillakin tapaa yhdistävän Erich Maria remarquen Länsirintamalta ei mitään uutta, joka siis on sangen rankka ja siten nähdäkseni sodanvastainen "aikalaiskuvaus" ensimmäisestä maailmansodasta. Sen lisäksi tuli Hannalta Holmyardilta Alchemy (siis johdatus alkemiaan kulttuuri-ilmiönä) ropematskuksi. Ja voipa siitä olla apua uuden ajan tieteenfilosofisille tutkimuksilleni.
Kolmas kirja oli Almondin kuvakirja Vallankumous - 500 vuotta taistelua muutoksen puolesta. Ei siitä sen enempää.
Kolmas kirja oli Almondin kuvakirja Vallankumous - 500 vuotta taistelua muutoksen puolesta. Ei siitä sen enempää.
Jottei nyt sentän totuus unohtuisi: imperialistinen ryöstösota. Olin siis viikonloppuna larppaamassa Calbournessa epäseniiliä Idän armeijan ylipäällikköä. Lännen varjo häälyi, mutta onneksi yhtenäinen itä sen hoitelee.
Olipa mukavaa pelata pitkästä aikaa (varmaan vuosiin) jonkun muun larpissa. En tuntenut muista pelaajista kuin kolmanneksen, mutta se nyt ei ainakaan pahasti haitannut. Lähimmät pelaajat hoitivat roolinsa mallikkaasti ja omakin politikointi sujui.
Itse asiassa se oli jopa rauhallisempaa kuin oikeassa elämässä: oikein piti hillitä itseään ja purra kieltänsä, ettei olisi mennyt koko ajan ratkaisemaan valtioiden kohtaloita ja sopimaan hämäriä diilejä. Ehkä menetin jotain hahmon menestyksen tuottamasta peli-ilosta, mutta toisaalta mulle onkin aina ollut keskeisempää päästä hahmoon. Ei mun jehu tässä tapauksessa vain aidosti ollut kovin kunnianhimoinen.
Olipa mukavaa pelata pitkästä aikaa (varmaan vuosiin) jonkun muun larpissa. En tuntenut muista pelaajista kuin kolmanneksen, mutta se nyt ei ainakaan pahasti haitannut. Lähimmät pelaajat hoitivat roolinsa mallikkaasti ja omakin politikointi sujui.
Itse asiassa se oli jopa rauhallisempaa kuin oikeassa elämässä: oikein piti hillitä itseään ja purra kieltänsä, ettei olisi mennyt koko ajan ratkaisemaan valtioiden kohtaloita ja sopimaan hämäriä diilejä. Ehkä menetin jotain hahmon menestyksen tuottamasta peli-ilosta, mutta toisaalta mulle onkin aina ollut keskeisempää päästä hahmoon. Ei mun jehu tässä tapauksessa vain aidosti ollut kovin kunnianhimoinen.
perjantai, helmikuu 10, 2006
Kuulin yliopistolla huhua, että arviointilautakuntia on ohjeistettu tiputtamaan UPJ:n vaatimusluokkia lähtökohtaisesti yhdellä ns. vaikeiden esimiehien arvioista.
Empiiristen todisteiden mukaan näin näyttäisikin olevan. Kyllä se tehokkuus, omaehtoinen yliopistodemokrata ja järjestelmän vapaa kritisointi saadaan näillä eväillä jalkautettua tosi tehokkaasti yliopistoon.
Muistuttaisiko joku, kuka tämän kafkan keksi ja mitä siitä hyödyimmekään?
Empiiristen todisteiden mukaan näin näyttäisikin olevan. Kyllä se tehokkuus, omaehtoinen yliopistodemokrata ja järjestelmän vapaa kritisointi saadaan näillä eväillä jalkautettua tosi tehokkaasti yliopistoon.
Muistuttaisiko joku, kuka tämän kafkan keksi ja mitä siitä hyödyimmekään?
torstai, helmikuu 09, 2006
Eilen siis loppui roolipelikampanja Ecce homo. Ajattelin kirjoittaa siitä vähän fiiliksiä, vaikka olisi miljoona tärkempääkin asiaa tehtävänä.
Kampajassa pelaajat olivat historiallisia henkilöitä vuoden 1599 joulukuun lopussa Roomassa. Anakronismeilta ei vältytty ja välillä tehtiin aika jänniäkin tulkintoja, mutta yllättävänkin hyvin historialliset taustat hahmoilla tuntuivat toimivan. Mukana siis oli pari romaanihenkilöäkin.
Henkilöt siis olivat William Shakespeare (esittelemässä uusinta näytelmäänsä paaville juuri ennen tämän murhaa), Galileo Galilei (kaikki tunteva hovi- ja seuramies jota myös kaukoputket ja tiede kiinnostivat), Guy Hawkes (sotilas hollannista opintomatkalla katolisen liigan pääkallonpaikalla), Giordano Bruno (kaikkien salatieteiden herra sekä jumalien ja hallituksien suurin vihollinen), Don Quijote (kuuma ibeeri aina siellä missä tapahtuu), Sancho Pancho (ainoa täysjärkinen koko porukassa) sekä tietenkin Johannes Kepler (merkittävä salatieteilijä höperöitymässä lyötyään päänsä).
Paavi tietenkin murhattiin ja sitten maailmanloppu läheni - pääosan tutkimuksista muodostivat kuitenkin Maltan ritarikunnan paikallisen linnanherra Zanardin sekä Arkkipiispa Vierin murhien selvittäminen ja näiden liittyminen yleisempään sekasortoon. Mukana kuvioissa oli tietenkin myös alkemisti Hassassiini, joka paljastuikin sekä tietenkin maailmanlopusta vastanneet temppeliherrat (sekä näiden sisäiset murhaavat sotkut). Inkvisitiokin yllätti, erityisesti Brunon ja Galilein.
Rooma kärsi tulva-aallosta, merenalaisista tulivuorenpurkauksista, heinäsirkoista, nälästä, se valloitettiin, sisällissodasta, mellakoivista väkijoukoista sekä tietenkin tasavaltalaisista("Minä olen Spartacus!". Lopulta konklaavikin tuhoutui ja kampanja loppui kun maahan tuli reikiä ja ihmiset tempautuivat taivaisiin. Ehkä maailma ei sitten tuhoutunutkaan, kuka sen tietää.
Seitsemän pelaajaa oli ehkä hiukan liikaa: se johti välillä hiukan sekasortoisiin sessioihin. Ensimmäiset ja viimeiset sessiot onnistuivat parhaiten ja jatkoakin toivottiin Shakespearen kutsuttua muut luokseen Englantiin, jonne myös Guy Hawkes mieli.
Ai miksi Ecce homo nimeksi? Nojoo, ehkä se on tyhmää huumoria. Aloittaa voi vaikka Johanneksen evankeliumista (19:5) ja ehkä jatkaa Nietzschen "omaelämänkerralliseen" samannimiseen. Ensimmäisestä tarpeeksi hyvästä tulkinnasta kaljapalkinto.
Ainiin, hyvää syntymäpäivää Juho 27 vuotta. Äiti lainasi Saarikoskea:
"
kuuset
kuusien alla
pienet kuuset suuria kuuntelevat
"
Kampajassa pelaajat olivat historiallisia henkilöitä vuoden 1599 joulukuun lopussa Roomassa. Anakronismeilta ei vältytty ja välillä tehtiin aika jänniäkin tulkintoja, mutta yllättävänkin hyvin historialliset taustat hahmoilla tuntuivat toimivan. Mukana siis oli pari romaanihenkilöäkin.
Henkilöt siis olivat William Shakespeare (esittelemässä uusinta näytelmäänsä paaville juuri ennen tämän murhaa), Galileo Galilei (kaikki tunteva hovi- ja seuramies jota myös kaukoputket ja tiede kiinnostivat), Guy Hawkes (sotilas hollannista opintomatkalla katolisen liigan pääkallonpaikalla), Giordano Bruno (kaikkien salatieteiden herra sekä jumalien ja hallituksien suurin vihollinen), Don Quijote (kuuma ibeeri aina siellä missä tapahtuu), Sancho Pancho (ainoa täysjärkinen koko porukassa) sekä tietenkin Johannes Kepler (merkittävä salatieteilijä höperöitymässä lyötyään päänsä).
Paavi tietenkin murhattiin ja sitten maailmanloppu läheni - pääosan tutkimuksista muodostivat kuitenkin Maltan ritarikunnan paikallisen linnanherra Zanardin sekä Arkkipiispa Vierin murhien selvittäminen ja näiden liittyminen yleisempään sekasortoon. Mukana kuvioissa oli tietenkin myös alkemisti Hassassiini, joka paljastuikin sekä tietenkin maailmanlopusta vastanneet temppeliherrat (sekä näiden sisäiset murhaavat sotkut). Inkvisitiokin yllätti, erityisesti Brunon ja Galilein.
Rooma kärsi tulva-aallosta, merenalaisista tulivuorenpurkauksista, heinäsirkoista, nälästä, se valloitettiin, sisällissodasta, mellakoivista väkijoukoista sekä tietenkin tasavaltalaisista("Minä olen Spartacus!". Lopulta konklaavikin tuhoutui ja kampanja loppui kun maahan tuli reikiä ja ihmiset tempautuivat taivaisiin. Ehkä maailma ei sitten tuhoutunutkaan, kuka sen tietää.
Seitsemän pelaajaa oli ehkä hiukan liikaa: se johti välillä hiukan sekasortoisiin sessioihin. Ensimmäiset ja viimeiset sessiot onnistuivat parhaiten ja jatkoakin toivottiin Shakespearen kutsuttua muut luokseen Englantiin, jonne myös Guy Hawkes mieli.
Ai miksi Ecce homo nimeksi? Nojoo, ehkä se on tyhmää huumoria. Aloittaa voi vaikka Johanneksen evankeliumista (19:5) ja ehkä jatkaa Nietzschen "omaelämänkerralliseen" samannimiseen. Ensimmäisestä tarpeeksi hyvästä tulkinnasta kaljapalkinto.
Ainiin, hyvää syntymäpäivää Juho 27 vuotta. Äiti lainasi Saarikoskea:
"
kuuset
kuusien alla
pienet kuuset suuria kuuntelevat
"
keskiviikko, helmikuu 08, 2006
Olen mennyt kielenhuollon kurssille, kun en oikein tuota suomea osaa. Tämä kävi taas piinallisen selväksi lukiessani eräitäkin kirjoittamiani hakemuksia. Täytyy vain toivoa, että kukaan ei huomaa.
Kirjoitan kryptisesti, ilmaisen itseäni heikosti ja aiheutan tällä väärinkäsityksiä. Mitähän asialle voisi tehdä?
Kirjoitan kryptisesti, ilmaisen itseäni heikosti ja aiheutan tällä väärinkäsityksiä. Mitähän asialle voisi tehdä?
tiistai, helmikuu 07, 2006
Tulipa melkein paineita tänne kirjoittamisesta. Ainakin tuli kohtalaisen voimakas tunne pahoitella kaikkea mikä sivuilla ei vielä toimi. Jännittävä tunne. Koskahan minustakin tuli näin nörtti.
Nyt joku oli sitten jo kuollut mielenosoituksissa ja rauhanturvaajien kimppuun käyty. Reipasta.
Jotta yliopiston porvareita kuumottaisi: huomenna vihdoin lopullinen totuus tapaus Wennbergistä, suomen ylioppilasliikkeen nykytila ja Salen kampanjatoimiston salaiset arkistot. Tai sitten ihan jotain muuta.
Nyt joku oli sitten jo kuollut mielenosoituksissa ja rauhanturvaajien kimppuun käyty. Reipasta.
Jotta yliopiston porvareita kuumottaisi: huomenna vihdoin lopullinen totuus tapaus Wennbergistä, suomen ylioppilasliikkeen nykytila ja Salen kampanjatoimiston salaiset arkistot. Tai sitten ihan jotain muuta.
maanantai, helmikuu 06, 2006
Oho, odotinkin milloin joku keksii käyttää blogiani minua vastaan. Kymäläinen kirjoittaa viestissään HYY:n edustajistolle:
"
Hei,
Sitoutumattoman vasemmiston hallituksen jäsen ja edustajistoryhmän varajäsen Juho Lindman esittää verkkosivuillaan http://www.pcuf.fi/~deltax/index.html (6.2.2006 päivätty merkintä, suora linkitys ei kirjoitettaessa ole mahdollista) mm. että edustajistoa on johdettu harhaan ja syyttää suoraan ylioppilaskunnan talousjohtaja Linnea Mederiä väärän tiedon antamisesta edustajistolle.
Toimivan johdon syyttäminen omistajalle valehtelusta on melkoisen raskas väite. Haluaisinkin kuulla, edustavatko em. väitteet Sitoutumattoman vasemmiston näkemyksiä laajemminkin vai ainoastaan varaedustaja Lindmanin henkilökohtaisia mielipiteitä. Tällaiset syytökset edellyttäisivät myös erittäin hyviä perusteluja tuekseen.
Toivon vilpittömästi, että Sitoutumattoman vasemmiston edustajistoryhmä ja hallitus sanoutuvat voimakkaasti irti näistä Yhtymän toimitusjohtajan kunniaa loukkaavista väitteistä.
Ystävällisin terveisin,
Seppo Kymäläinen
edustajiston varajäsen (kok.)
HYY Yhtymän hallituksen vpj.
"
Terveisiä uusille lukijoilleni. Vastaan tähän vähän funtsittuani. Sillä aikaa kannattaa huomata myös HYALin merkintä Ylireagointia osoitteessa http://blogit.helsinki.fi/hyal/ sekä seuraavan Ylioppilaslehden mielipideosasto.
"
Hei,
Sitoutumattoman vasemmiston hallituksen jäsen ja edustajistoryhmän varajäsen Juho Lindman esittää verkkosivuillaan http://www.pcuf.fi/~deltax/index.html (6.2.2006 päivätty merkintä, suora linkitys ei kirjoitettaessa ole mahdollista) mm. että edustajistoa on johdettu harhaan ja syyttää suoraan ylioppilaskunnan talousjohtaja Linnea Mederiä väärän tiedon antamisesta edustajistolle.
Toimivan johdon syyttäminen omistajalle valehtelusta on melkoisen raskas väite. Haluaisinkin kuulla, edustavatko em. väitteet Sitoutumattoman vasemmiston näkemyksiä laajemminkin vai ainoastaan varaedustaja Lindmanin henkilökohtaisia mielipiteitä. Tällaiset syytökset edellyttäisivät myös erittäin hyviä perusteluja tuekseen.
Toivon vilpittömästi, että Sitoutumattoman vasemmiston edustajistoryhmä ja hallitus sanoutuvat voimakkaasti irti näistä Yhtymän toimitusjohtajan kunniaa loukkaavista väitteistä.
Ystävällisin terveisin,
Seppo Kymäläinen
edustajiston varajäsen (kok.)
HYY Yhtymän hallituksen vpj.
"
Terveisiä uusille lukijoilleni. Vastaan tähän vähän funtsittuani. Sillä aikaa kannattaa huomata myös HYALin merkintä Ylireagointia osoitteessa http://blogit.helsinki.fi/hyal/ sekä seuraavan Ylioppilaslehden mielipideosasto.
Ulkoministeriö puhui taas fiksuja:
"Ulkoministeriö kehottaa Syyriassa oleskelevia suomalaisia pitämään matalaa profiilia ja välttämään vihaisia väkijoukkoja tilanteen yleisen tulenarkuuden vuoksi."
Yleisesti ottaen kehotan täten kaikkia lukijoitani välttämään vihaisia väkijoukkoja ja pitämään matalaa profiilia.
Sen sijaan tähän pilakuvajuttuun on kai sanottava jotain. Ensinnäkin hymistely uskonnonvapaudesta ja sananvapaudesta ei oikein riitä keskustelun tasoksi. Matti Vanhanen sanomassa hesarissa, että uskontoja ei saa pilkata, niin meillä kuin muuallakaan, antaa mulle pahoja fiboja. Olkoon mies miten oikeassa tässä asiassa tahansa.
Kaikkein eniten kuitenkin häiritsee, se että rauhallisen vuoropuhelun sijaan pistetään taloja palamaan ja uhataan ihmisten terveyttä. En voi hyväksyä sitä, vaikka lehdessä olisi julkaistu mitä hyvänsä. Yksinkertaisesti: se mitä paperissa lukee ei voi oikeuttaa väkivaltaa.
Tuo väkivallasta pidättäytyminen onkin keskustelun ensimmäinen edellytys. Kyllä mieltä saa ja pitääkin osoittaa, mutta siinä vaiheessa kun ihmiset ovat vaarassa, niin pitäisi ottaa järkeä käteen. En edes minä olisi polttamassa jenkkien suurlähetystöä, vaikka olisivat pistäneet ydinaseella Irakin tai Ruotsin matalaksi.
Joissain olosuhteissa väkivallan tuomitseminen on vaikeampaa, ainakin jos se tapahtuu itsepuolustukseksi. Voin ymmärtää (joskaan en hyväksy sitä), että palestiinalaiset hyökkäävät jenkkien tai Israelin suurlähetystöön, koska näiden toimilla on jotain konkreettista vaikutusta kansalaisten elämään kyseisissä maissa ja voidaan nähdä miten kyseiset tahot polkevat aika perustavia oikeuksia.
Sen sijaan Tanskan suurlähetystöön hyökkääminen tuntuu lähinnä pienemmän kiusaamiselta. Ovatko tanskalaiset todella niin suuri uhka elämäntavalle? Tekevätkö Tanskan merivoimat nyt iskun Syyriaan? Ottavatko tanskalaiset islamin opit tehokkaimmin vastaan väkivallalla uhkaamalla?
Väkivalta lopettaa keskustelun. Jos tarkoitus on jatkaa keskustelua ja mahdollisesti parantaa osapuolien välistä ymmärrystä (mikä lienee yleisesti kaikkien osapuolien etu) eikä lopettaa sitä, niin väkivallalle on tultava loppu.
Rauhan puolesta, sotaa vastaan.
"Ulkoministeriö kehottaa Syyriassa oleskelevia suomalaisia pitämään matalaa profiilia ja välttämään vihaisia väkijoukkoja tilanteen yleisen tulenarkuuden vuoksi."
Yleisesti ottaen kehotan täten kaikkia lukijoitani välttämään vihaisia väkijoukkoja ja pitämään matalaa profiilia.
Sen sijaan tähän pilakuvajuttuun on kai sanottava jotain. Ensinnäkin hymistely uskonnonvapaudesta ja sananvapaudesta ei oikein riitä keskustelun tasoksi. Matti Vanhanen sanomassa hesarissa, että uskontoja ei saa pilkata, niin meillä kuin muuallakaan, antaa mulle pahoja fiboja. Olkoon mies miten oikeassa tässä asiassa tahansa.
Kaikkein eniten kuitenkin häiritsee, se että rauhallisen vuoropuhelun sijaan pistetään taloja palamaan ja uhataan ihmisten terveyttä. En voi hyväksyä sitä, vaikka lehdessä olisi julkaistu mitä hyvänsä. Yksinkertaisesti: se mitä paperissa lukee ei voi oikeuttaa väkivaltaa.
Tuo väkivallasta pidättäytyminen onkin keskustelun ensimmäinen edellytys. Kyllä mieltä saa ja pitääkin osoittaa, mutta siinä vaiheessa kun ihmiset ovat vaarassa, niin pitäisi ottaa järkeä käteen. En edes minä olisi polttamassa jenkkien suurlähetystöä, vaikka olisivat pistäneet ydinaseella Irakin tai Ruotsin matalaksi.
Joissain olosuhteissa väkivallan tuomitseminen on vaikeampaa, ainakin jos se tapahtuu itsepuolustukseksi. Voin ymmärtää (joskaan en hyväksy sitä), että palestiinalaiset hyökkäävät jenkkien tai Israelin suurlähetystöön, koska näiden toimilla on jotain konkreettista vaikutusta kansalaisten elämään kyseisissä maissa ja voidaan nähdä miten kyseiset tahot polkevat aika perustavia oikeuksia.
Sen sijaan Tanskan suurlähetystöön hyökkääminen tuntuu lähinnä pienemmän kiusaamiselta. Ovatko tanskalaiset todella niin suuri uhka elämäntavalle? Tekevätkö Tanskan merivoimat nyt iskun Syyriaan? Ottavatko tanskalaiset islamin opit tehokkaimmin vastaan väkivallalla uhkaamalla?
Väkivalta lopettaa keskustelun. Jos tarkoitus on jatkaa keskustelua ja mahdollisesti parantaa osapuolien välistä ymmärrystä (mikä lienee yleisesti kaikkien osapuolien etu) eikä lopettaa sitä, niin väkivallalle on tultava loppu.
Rauhan puolesta, sotaa vastaan.
HYY:n talousjohtaja sanoi viime edarissa sen, mitä olen jankuttanut puolitoista vuotta: HYY:n säästöt saatiin pelottelemalla eikä HYY:n taloudellinen tila ole missään vaiheessa ollutkaan mitenkään uhattuna. Ilmeisesti tämä tuli aikamoisena yllätyksenä monelle, joka ei minua aiheesta ole uskonut. No, en nyt ota siihen kantaa pitikö säästöt ylipäänsä tehdä, mutta on päivänselvää, että oikean (ei vääristellyn) tiedon varassa niitä ei olisi tehty. Edustajistoa hämättiin ja ilmeisesti aika monet uskoivat. Hämmästyttävää. Voit varmistaa omalta edustajaltasi höynäytettiinkö häntä?
Tänään kuulemma joku ainejärjestölänen oli lehtituista puhuttaessa moittinut muita ryhmiä siitä, miten nämä eivät reagoi reagoi muihin asioihin kuin omia taustaryhmiään hyödyttäviin. Hei haloo, kenen edustajistoryhmä puhuu? Onneksi tänä vuonna asiat ovat viime vuotta paljon paremmalla tolalla ja tehdyt säästöjen ylilyönnit ehditään toivottavasti korjata ennen kuin niillä on todella ikäviä seurauksia HYY:n alaiselle järjestötoiminnalle.
Kuriositeettina vielä tähän, että monessa paikassa talousjohtaja olisi jo saanut kenkää viime vuoden kaltaisesta väärän tiedon antamisesta.
Tänään kuulemma joku ainejärjestölänen oli lehtituista puhuttaessa moittinut muita ryhmiä siitä, miten nämä eivät reagoi reagoi muihin asioihin kuin omia taustaryhmiään hyödyttäviin. Hei haloo, kenen edustajistoryhmä puhuu? Onneksi tänä vuonna asiat ovat viime vuotta paljon paremmalla tolalla ja tehdyt säästöjen ylilyönnit ehditään toivottavasti korjata ennen kuin niillä on todella ikäviä seurauksia HYY:n alaiselle järjestötoiminnalle.
Kuriositeettina vielä tähän, että monessa paikassa talousjohtaja olisi jo saanut kenkää viime vuoden kaltaisesta väärän tiedon antamisesta.
lauantai, helmikuu 04, 2006
Oho, blogini ei meinaa mahtua pcuf:lle. Täytynee siirtää ehkä siirtää toiseen urliin. Jos nyt ei grottille ehkä sittenkään. Tai no, voisihan sitäkin kokeilla. Jos arkisto vaikka sinne.
Pcuf piti jotain päivitystä sekin, enkä ole enää oikein varma mistä kaikki nämä virheviestit tulevat. Syytetään käyttäjää.
Pcuf piti jotain päivitystä sekin, enkä ole enää oikein varma mistä kaikki nämä virheviestit tulevat. Syytetään käyttäjää.
Kiitos Jukan kommenttien pistin tätä vähän tosiaan uusiksi. Kommentit tervetulleita, katsotaan pitääkö teitäkin alkaa moderoimaan. Hmm.
Kolme vuotta, eikä suotta. Tässä uusi varastettu leiska. Ja osoitehan muuttui kanssa eli http://www.pcuf.fi/~deltax/index.html
Arwen laittoi pohtimaan viittä omituista tapaa, enkä nyt viikon jäätymisen ja miettimisen jälkeenkään ole keksinyt oikein kovin omituisia. Outoa. (Mullakin on muuten työmäkki, se on loistava. Ja sitä paitsi havaittu fanaattinen asiakasuskollisuus tuskin syntyy tyhjästä.)
1. Yhdistystoiminta, erityisesti niiden ikävien byrokraattisten hommien tekeminen. Melko outoa toimintaa, jonka motivaatiota on vaikea selittää.
2. Tukan leikkaamattomuus. En ole leikannut kahdeksaan vuoteen, enkä leikkaa. Tätä pohdintaa voisi laajentaa muihinkin ihokarvoihin, mutta viikset lienevät liian henkilökohtaiset tähän blogiin.
3. Jalkojen laahaaminen käveltäessä. Tiedä mistä tulee.
4. Lähes päivittäinen vierailu Cafe Metrossa. Ei ole rauhallinen paikka, pullat eivät ole erityisen hyviä ja kahvi hirveää. Silti koko ajan pitää.
5. Asioiden analysointi silloinkin, kun pitäisi jo toimia. Perusteiden hakeminen monille arkipäiväisyyksille, jotka ovat ilmeisiä muille. Tämä ei ole ehkä pitkällä juoksulla tehokasta ajankäyttöä.
Ja loppuun viikon vitsi.
"- Mitä eroa on Helsingin yliopistolla ja kauppakorkeakoululla?
- No?
- Helsingin yliopistossa professori saapuu varttia yli kaksitoista lähes tyhjään luentosaliin ja sanoo moi. Ehkä yksi tai kaksi paikalle krapulaansa parantelemaan vaivautuneista ikihipeistä vastaa morjes. Kauppakorkeakoulussa professori saapuu tasan kahdeksan viimeiseen paikkaan asti miehitettyyn auditorioon ja sanoo hyvää huomenta, jonka jokainen opiskelija kirjoittaa tunnollisesti paperiinsa."
On tuossa nyt ainakin puolikas totuuttakin mukana.
1. Yhdistystoiminta, erityisesti niiden ikävien byrokraattisten hommien tekeminen. Melko outoa toimintaa, jonka motivaatiota on vaikea selittää.
2. Tukan leikkaamattomuus. En ole leikannut kahdeksaan vuoteen, enkä leikkaa. Tätä pohdintaa voisi laajentaa muihinkin ihokarvoihin, mutta viikset lienevät liian henkilökohtaiset tähän blogiin.
3. Jalkojen laahaaminen käveltäessä. Tiedä mistä tulee.
4. Lähes päivittäinen vierailu Cafe Metrossa. Ei ole rauhallinen paikka, pullat eivät ole erityisen hyviä ja kahvi hirveää. Silti koko ajan pitää.
5. Asioiden analysointi silloinkin, kun pitäisi jo toimia. Perusteiden hakeminen monille arkipäiväisyyksille, jotka ovat ilmeisiä muille. Tämä ei ole ehkä pitkällä juoksulla tehokasta ajankäyttöä.
Ja loppuun viikon vitsi.
"- Mitä eroa on Helsingin yliopistolla ja kauppakorkeakoululla?
- No?
- Helsingin yliopistossa professori saapuu varttia yli kaksitoista lähes tyhjään luentosaliin ja sanoo moi. Ehkä yksi tai kaksi paikalle krapulaansa parantelemaan vaivautuneista ikihipeistä vastaa morjes. Kauppakorkeakoulussa professori saapuu tasan kahdeksan viimeiseen paikkaan asti miehitettyyn auditorioon ja sanoo hyvää huomenta, jonka jokainen opiskelija kirjoittaa tunnollisesti paperiinsa."
On tuossa nyt ainakin puolikas totuuttakin mukana.