Orvo Raippamaa
Esitelmä Suomen Parapsykologinen Tutkimusseura ry:n kokouksessa 18.10.1961
Olen ottanut kovin vaikean aiheen
selitysyrityksekseni. Se ei ole vaikea vain siksi, että se on elämän
peruskysymys, vaan myös sentähden, ettei sille ole mitään yleisesti hyväksyttyä
kriteeriä jolla sitä voisi perustella. Ainoa johon voimme vedota, on ihminen,
mutta se on toinen yhtä suuri mysteeri, koska
ihminen on juuri aineen ja hengen aikaansaannos - osuvimmin sanoen aineen ja
hengen ristisiitos, joka etsii itseään. Kysymys on ensi kädessä ihmisen
tutkimisesta ja sen avulla perusongelman oivaltamisesta,
Se, että jouduin tätä aihetta
ajattelemaan, johtui siitä, että fil.lis. Gösta Lindholm viime keväänä toukokuun
kokouksessamme esitelmöi aiheesta "Tieteelliset ESP‑tutkimukset". Hän sanoi mm.
että ihminen tieteellisesti katsoen on tällä hetkellä yhtä tuntematon kuin
vuosituhansia sitten. Jäin miettimään tuota väitettä. Sehän ei ole tuntematon
väite kenellekään. Niin ovat positivistisen naturalismin tutkijat aina
väittäneet. Sellainenkin, ehkä aikakautemme suurin ihmistutkija kuin prof. C.G.
Jung, on sanonut julki saman toivottoman toteamuksensa. Tieteellisesti ‑
tarkoitan objektiivisen eksaktisti, kuten myös Jung on tarkoittanut ‑ on ihminen
tuntematon.
Tulee ajatelleeksi, mitä ovat
sitten ne filosofisesti pätevät tiedemiehet, jotka ovat paljastaneet ihmisen
salattuja olemuspuolia ja antaneet meille siten valtavan määrän selityksiä,
joiden valossa on ajan ja yksilöllisen ymmärryksen asia nähdä koko totuus
ihmisestä. Jung itse oli sellainen tutkija, joka kaikesta päättäen yksilönä
tiesi ihmisen koko mysteerion. Häneltä vain puuttui todistusarvot, joilla olisi
tukenut tietonsa, mutta tiedemiehenä hän sanoi vaatimattomasti: "emme lainkaan
tiedä mitä ulottuvuuksia ihmisestä vielä paljastuu".
Jos naturalistinen tiede ei tunne
ihmistä, niin mitä sitten ovat ne lukemattomat analogiat, jotka uskontojen
nimissä pyrkivät selittämään ihmistä ja ihmiselämän suurta mysteeriota? Mikä
arvo on analogioilla yleensä, jos arvojen mittana pidetään
objektiivisnaturalistista todistusta? Otan vertauksen, koska koko tämä
esitykseni on turhaa, jos analogiaa ei nähdä objektiivisen todellisuuden
vastineena.
Kivi ja teräs ovat objektiivista
todellisuutta. Kova ja vielä kovempi ovat analogiset kiveen ja teräkseen, joten
vaikka ne eivät ole objektiivista todellisuutta, ne ovat todellisuutta
abstraktisesti. Tämä toteamus on selvästi tieteellinen tosiasia. Kuitenkin on
määrätön määrä asioita, jotka objektiivisen tieteen kriteeriossa menettävät
tieteellisen arvonsa. Ja kaikkein hämmästyttävintä on, ettei objektiivinen
eksaktikko voi nähdä tajunnan eri tiloissa mitään suurempaa arvoa kuin minkä hän
antaa elolliselle yleensä. Ja kuitenkin kaikki se, joka tavalla tai toisella
poikkeaa elollisesta sinänsä, olioksi sinänsä, on inhimillisesti arvioiden
yläpuolella kaiken objektiivisen naturalismin.
Tietoteoreettinen ajattelu on
todennut, että se joka erottaa ihmisen muista eliöistä, on jotain sellaista,
joka ei ole kehityksen tulosta. Se on laatunsa ominaisuus, joka on ihmiselle
annettu ilman aineen prosesseja. Sen siis täytyy olla aineen ulkopuolelta ja
siten aineen kehitystoiminnoista riippumatonta. Muutoinhan samoja ominaisuuksia
täytyisi esiintyä eriasteisina myös muissa eläimissä. Juuri se, että ihminen on
poikkeuseläin, on ihmisellä tuon ominaisuutensa ansiosta mahdollisuus sellaiseen
kehittymiseen, jota muilla laaduilla ei ole. Ihmisellä on kyky kehittyä
sivistyksellisesti eli henkisesti, mutta sitä ei synnytä aine, vaan se henkinen
prinsiippi, joka muilta eläimiltä puuttuu.
Tietysti on totta, ettei suinkaan
kaikki analogiat ole todellisuutta. Esimerkiksi kova, joka on analoginen kiveen,
on sana julma analoginen tosin sanaan kova ‑ kovuus, mutta ei enää analoginen
kiveen. Tuollainen analogia siirtyy arvoteoreettiseen filosofiaan ja menettää
siten todellisuuden. Tietoteoria muuttuu siten moraaliksi ja uskonnoksi.
Sellaista analogiaa löytyy uskonnoissa, joiden tarkoitusperät ovat suuremmat
kuin todellisuus. Tyypillisen esimerkin voi siepata vaikkapa kristinopin
pääuskonkappaleesta: Jeesus Nasaretilainen sikisi Pyhästä Hengestä, joka olisi
analoginen sanalle synnittömyys, yhtä kuin puhdas, pyhä henkisyys, mutta se ei
kristinopin dogmatiikkaan riitä. Pyhästä henkisyydestä mennään analogian
analogiaan ja siten Jeesuksesta tulee Jumalan ainoasyntyinen poika. En tahdo
arvostella kristinopin dogmeja, mutta on syytä kiinnittää huomionsa siihen,
miksi muuten niin spekuloiva teologia ei ole tahtonut erottaa Kristusta Jeesus
Nasaretilaisesta, vaan heistä on tehty sama persoonallisuus, vaikka selvästi
sanotaan, että Jeesus sai vasta kasteessa Pyhän Hengen ja siten Jumalan
poikuuden. Jos Jeesus ei ollut Joosefin poika, silloin on myös täysin
tarpeetonta luetella hänen sukupuutaan aina Aabrahamista asti kokonaista
neljäkymmentäkaksi polvea. Näyttää ensikatsannolta siltä, että kristinoppi ei
menettäisi mitään, vaikka se tehtäisiinkin luonnontieteellisemmäksi, mutta koska
kristinopin tarkoitusperät ovat toiset kuin tietoteoreettisen todellisuuden,
niin sen logiikka on myös sen mukainen.
Katson siis, että
objektiivinen todellisuus ja
sen todistus on tosin tärkeä, koska se on eräänlainen vertailukohde, mutta se ei
aina riitä edes kontrolliksi, tarkistukseksi,
joten mikään itsevalta tai ehdoton todellisuuden kriteeri se ei ole. On liian
monin tavoin todistettavissa, että esim. aistimushavaintoihin perustuvat
todisteilta näyttävät ilmiöt eivät sellaisinaan todista yhtään mitään.
Suoranaisista hallusinaatioista puhumattakaan, ihminen havaitsee selvästi, että
aurinko kiertää maata, mutta sehän ei ole totta. Fil.tri Veli Valpola huomauttaa
eräässä artikkelissaan, että "Tähtitieteen puhe taivaankappalten liikunnoista
tarkoittaa asiaa, joka perustuu toisenlaisiin seikkoihin kuin suoranaisiin
havaintoihin". On itsestään selvää, että
ellei aistimushavaintoihin liity muuta kuin se, joka näkyy ja
tuntuu, on sellainen havainto itse asiassa todistusta vailla.
Prof. Antero Rinne menee pienessä
tutkielmassaan "Epäilyn maailmankatsomus" vieläkin pitemmälle. Hän selittää,
ettei ainoastaan ilmiöt sinänsä ole harhaanjohtavia, vaan sitä ovat myös ne
filosofiat, jotka perustuvat objektiivisesta eksaktisuudesta kiinni pitäviin
johtopäättelyihin. Hän sanoo: "Positivistinen filosofia on epätieteellinen,
koska se hylkää metafyysisen tieteellisiin tutkimuskohteisiin kuulumattomana."
Se tahtoo sanoa, että tiede, joka tutkii vain materiaa tutkimatta sen
seurausilmiöitä, siis myös analogioita, ei ole tiedettä sanan koko laajuudessa.
Katson, ettei minun tarvitse tässä
yhteydessä mennä tämän pitempiin selittelyihin kaikista niistä naturalistisiin
tieteisiin perustuvista ns. positivistisista filosofioista voidakseni viitata
siihen, miten hataralle pohjalle ne ovat rakentaneet kaikki maailmankuvansa.
Selvyyden vuoksi on mainittava, että positivistisiin filosofioihin eivät ole
suinkaan aina syyllistyneet vain materialistit vaan nimenomaan niin sanotut
idealistit. On järkyttävää ajatella, ettei ole kulunut kuin päälle kolmesataa
vuotta siitä kun Galilei istui kirkollisen inkvisition vankina koko lopun ikänsä
vain siksi, että hän uskalsi väittää, että jumalallinen pannukakku on pyöreä
pallo. Sen ajan kirkkoisät pitivät kiinni siitä jumaluudesta, joka näkyi ja
kuului, koska heidän jumalansa oli materialistinen.
Historia todistaa monin tavoin,
että se suunta, josta käsin on lähdettävä elämän peruskysymyksiä tutkimaan, on
vasta aivan viime aikoina tullut tärkeäksi. Maailmankaikkeuden tutkiminen
detaljeista käsin on valtavuutensa tähden ihmiselle ylivoimainen, ja
kokonaisuuksista lähtien se on ollut jatkuvaa erehdystä ja väärää
johtopäättelyä.
Ellei ihmistä tunneta, emme
myöskään voi tietää kuka on oikeassa ja kuka väärässä. Ellemme tiedä miksi
ihminen ajattelee ja miten ajatus syntyy, emme myöskään voi tietää mikä arvo on
ihmisen ajattelulle annettava. Kaikki ihmiset tosin ajattelevat, mutta läheskään
kaikella ajattelulla ei tässä mielessä ole merkitystä, Tämä käsitteiden ja
filosofioiden ristiaallokko, jossa maailmamme tällä hetkellä elää, on todistusta
siitä, että jokin perusvirhe täytyy olla olemassa, josta kaikki ristiriita on
saanut alkunsa. Maapallon ihminen on Jumalan kuva. Se tarkoittaa, että sillä
pitäisi olla myös ne mahdollisuudet, jotka todistavat Jumalasta tai Hänen
kuvansa kaltaisuudesta. Mutta sen sijaan on syntynyt lukematon määrä toistensa
vastaisia käsitteitä, jotka riitelevät keskenään. Jumalia on useita ja historian
aikana niitä on ollut määrätön määrä.
Prof. Gerhard Szezenny sanoo
kirjassaan "Epäuskon tulevaisuus", joka ilmestyi suomeksi viime jouluna, että
maailman uskontoa ei ole vielä syntynyt. Hän selittää osuvasti miten kaukana
uskonto ja nimenomaan vanhatestamentillinen kristinoppi on luonnon todellisesta
metafysiikasta. Täytyisihän olla niin, että koska me olemme saman pallon
asukkaita, meillä pitäisi olla myös sama Luoja, sama Jumala. Mutta niin ei näytä
olevan. Se vielä on ymmärrettävää että eri uskonnoissa on erilaiset Jumalansa,
mutta kun kuuntelee saman kirkon pappeja tai lukee heidän paimenkirjeitään, niin
kummastuu sitä käsitteiden monenkaltaisuutta, jota he esittävät. Yksi sama
Raamattu kaikilla, mutta käsitetulokset niin täysin erilaatuiset. Eikö järjellä
ajatellen ole niin, että me olemme kaikki kuin samasta muotista, samasta
Aatamista, värieroista ja intelligenssistä huolimatta. Sama elämän henki sen
täytyy olla, olkoon elämä aineen sattumaa tai sitten ideaa, joka meille on
tuntematon.
Miksi me sitten riitelemme siitä,
jota tuskin meistä kukaan tietää? Miksi emme voi luopua koko peruskysymyksen
tutkimuksesta, koska sen tuloksena on vain ristiriita? Nähtävästi siksi, että
juuri tuon peruskysymyksen ratkaisuun perustuu koko olemisemme tarkoitus.
Ainakin siltä tuntuu. Ja loppujen lopuksi, silläkään ei ole niin suurta
merkitystä minkälaatuinen loppuratkaisu on, tärkeintä tuntuu olevan se, onko
tarkoitusta vai eikö ole.
Koska tosiasia ihmisen
peruspyrinnöstä on tällainen, niin historia ei ole voinut välttää risteileviä
mielipiteitä. Niitä on aina ollut ja tulee olemaan ainakin niin kauan, kun on
voitu todeta ja todistaa, että kaikki risteilevät mielipiteet ovat ihmisten
tekemiä. Että niinisanotulla Jumalalla kirjaimellisesti ottaen, ei ole ollut
sormeansa pelissä kaikissa niissä ilmoituksissa, joita on väitetty tulleen
itseltään Kaikkivaltiaalta Luojalta. Tai sitten Hänen ainoa keinonsa ilmaista
itseään ihmiselle on ollut näin kovin vaillinainen.
Kumpi näistä näkökannoista on
lähinnä oikea? Minun henkilökohtaisen näkemykseni mukaan ei ole täysin oikeaan
osunut kumpikaan. Voidakseen ymmärtää kolmatta mahdollisuutta, on syytä
palauttaa mieleen ne mahdolliset syyt, miksi vanhoissa mysteerikouluissa elämän
peruskysymykset pidettiin salaisuuksina. Kuten tiedämme niitä ei saanut pukea
edes hieroglyfeihin, vaan ne annettiin suusanallisesti vain kovan koulutuksen
jälkeen parhaalle oppilaalle.
Me voimme helposti oivaltaa, että
syyt täytyivät olla joko poliittisia tai psykologisia tai molempia. Joka
tapauksessa katsottiin, että ne ovat vaarallisia suurelle yleisölle.
Patriarkaaliset hierofantit katsoivat olevansa vastuussa kansastaan ja siksi
näkivät viisaaksi vaieta perimmäisistä totuuksista. Ne mahtoivat olla suuria
totuuksia, kun vielä tänäkään päivänä ei tarkalleen tiedetä mitä nuo viisaat
tiesivät, sillä suurin osa kaikesta siitä mitä on päässyt julkisuuteen on
varjostettua symboliikkaa, jonka käsitekielen silloista merkitystä on
nykytutkijain melko toivotonta yrittää täysin ymmärtää tai ainakin
ristiriitaiset selitteet ovat juuri siten syntyneet. Mutta mitäpä ne saattoivat
olla muuta kuin tietoja tai otaksumia elämän peruskysymyksistä, joiden yleiseen
tietoisuuteen pääseminen katsottiin kehittymättömille kansoille vaaralliseksi.
Eikä ihmiskunta tänä päivänä ole
siinä suhteessa paljoakaan edistynyt. Maailma on jakautunut kahteen
ideologiaan., jonka barrikadilla ihmiskunta seisoo kylmän sodan aseissa.
Sivistys ja älyllinen kehitys ovat parantaneet alempien kansankerrosten
olosuhteita, mutta mitä tulee ideologioihin ja henkisiin tavoitteisiin, ne ovat
muuttuneet aatteiden ristiriidoiksi. Ja koska aatteita on helpompi omaksua kuin
ideologioita hengen asioista, ovat aatteet levinneet kaikkien kansankerrosten
ainoiksi hengen harrastusten vastineiksi. Siten ristiriidoilla on
suurempisuuntaiset seuraukset kuin koskaan aikaisemmin. Ainoa etu mikä on
tapahtunut nimenomaan elämän peruskysymyksiin nähden, on se, ettei niitä enää
oteta vakavalta kannalta ja siksi niistä saa puhua melkein mitä hyvänsä.
Maailman aineellistuminen on johtanut siihen että patriarkaaliset viisaat ovat
aivan kuin sukupuuttoon kuolleet, niitä ei enää uskota olevan olemassakaan. Ja
sikäli kuin sellaisia siellä täällä ilmaantuu, eivät ne herätä sellaista
huomiota, että kukaan niitä ottaisi vakavasti huomioon. Ajateltakoon vain
sellaisia nimiä kuin prof. Jung, Einstein, Gandhi, Aldous ja Julian Huxley ja
vieläpä Charlie Chaplin, miten hitaasti ja vähän he ovat päässeet vaikuttamaan
massiiviseen maailmanmenoon.
Tiede tietää maailmasta ja
maailmankaikkeudesta jo niin paljon, että se mitä siihen lisätään, katsotaan
ilman muuta psykologiseksi ellei suorastaan sairaalloiseksi, niin ainakin
uskonnollisuudeksi, joten se jätetään omaan arvoonsa ja kokonaan huomiotta ja
tutkimatta. Ainoastaan parapsykologinen tutkimus uskaltautuu sellaiseen, johon
arkisivistys ei tahdo puuttua. Parapsykologinen tutkimus ei silti ole uskontoa,
vaikka se tutkii uskontoja ja niihin liittyviä paranormaaleja ilmiöitä.
Silloinhan myös psykiatri olisi psykopaatti vain siksi, että tutkii
psykopaatteja. Mutta me ymmärrämme kyllä, etteivät uskontofilosofiat yleensä voi
kiinnostaa ellei ole metafyysistä sieluntilaa. Se on eräs ominaisuus, jota ilman
ihminen on kiinnostunut vain materiasta ja sen maailmallisuudesta.
Metafyysinen sieluntila on
taiteen toinen aspekti. Oikeastaan ensimmäinen, mutta se tulee tietoiseksi vasta
taidetietoisuuden jälkeen. Jos ihminen leimataan
uskonnolliseksi vain sentähden, että hän tahtoo ymmärtää elämän peruskysymyksiä,
niin silloin kaikki uteliaat ihmiset ovat uskonnollisia, eivätkä siitä silloin
vapaudu edes aineellisimmatkaan tiedemiehet, sillä kaikki tiede on
psyykillisesti tulkittuna uteliaisuutta. Sen oikeampi sanavastine on tiedonjano.
Meidän maailmamme on niin
muuttunut, että tosi idealisteja enää tuskin löytää. Ne ateistit, jotka
juontavat maailmankatsomuksensa objektiivisista tieteistä, omaavat kyllä
ideaaleja mutta ne kohdistuvat aatteisiin, joilla he uskovat parantavansa
maailman aineellista hätää ja kieltämättä parantavatkin. Mutta todellinen
idealismi on kuollut, koska älyllinen sivistys on ideologioista muokannut
aineellisten tavoitteiden aatteita. Luonnontieteiden kehitys on tehnyt myös
idealisteista materialisteja ja kristinopin opettama pyyteellinen taivaskaipuu
on vahvistanut muitakin minäisiä pyyteitä ja siten sen esoteerinen merkitys on
unohtunut.
Koko ihmiskunnan psyykessä on
tapahtunut valtava muutos. Tulkitsen sen seuraavasti: Jo siihen aikaan kun isä
lampun osti (vertauksellisesti sanoen), valaistus poisti ihmisen alitajunnasta
pelon. Päretuikun ja hiilloskulttuurin päättyessä ihminen ei enää kuunnellut
ihmistä ‑ tarinoitsijaa, vaan painettua tekstiä. Teksti oli kuin uutta Jumalan
ilmoitusta, joka ei tullut ihmisen pimennoista, vaan suoraan valosta ja
auringosta. Silloiset idealistit avautuivat materialismille ja materialistit
kaikenlaisille ideoille. Kirjallisuus ja valistus opetti ajattelemaan ja suurin
osa aistivaraiseen materiaan luottavaisista huomasivat, ettei suinkaan kaikki
mikä oli teoriaa ollut uskonnollista idealismia. Tapahtui jonkinlainen
varaukseton kirjaviisauden hyväksyminen. Ja koska pelkokomplekseja ei enää
ollut, vapautui myös uskonnollinen elämä ja kirjallisuudesta tuli
sekaidealismia. Maailma on tällä hetkellä materialistinen, mutta sekaidealismi
on sen hallitsija.
Samanaikaisesti kun ihminen
vapautui pelosta, tapahtui toinenkin psyykkinen muutos, nimittäin ihmisen
herääminen demokratiaan. Tasavertaisuuden aatteet puolestaan loivat uuden
politiikan. Auktoritatiivinen valta muuttui enemmistövaltaiseksi (joka
tietenkään ei merkitse sitä, että kansa hallitsisi, vaan sitä että
vallassaolijat menettelevät nyt uuden poliittisen systeemin mukaisesti käyttäen
sen edellyttämiä keinoja).
Demokratian suoma edistyksen
vapaus toisaalta ja elämisen rohkeus toisaalta ovat uudistaneet ihmisen sisäistä
elämää. Psyyke on rikastanut tajuntaansa ja siten on syntynyt kolmas ihminen.
Materialistisen naturalistin ja idealistin rinnalle tai paremminkin väliin on
ilmestynyt niinsanottu bifrontalisti, kuten prof Rinne sanoo. Bifrontalisti on
itse asiassa yhtä kuin humanistinen idealisti, josta johtuu, että bifrontalisti
on kosmopoliitti, maailmankansalainen. Isänmaalliset sanovat sitä kommunistiksi
ja kommunistit yhteiskuntaliberalistiksi. Molemmissa tapauksissa tahdotaan nähdä
humanistinen idealisti itsekeskeiseksi, jopa nihilistiseksi. Totuus kuitenkin
on, että uusi arvojen taju on syntynyt. Se etsii ilmaisua ja ilmenee siksi monin
eri harrastuksin ja siten synnyttää ankaraa arvostelua.
Bifrontalistinen humanismi on
tällä hetkellä taisteluasenteessa. Se ei vielä edusta omaa lähtökohtaansa.
Vastustus, kaikkialla aikaansaa sen, että itsepuolustus on välttämätöntä.
Maailmankirjallisuudessa niinsanotut "vihaiset miehet" ovat barrikadeilla. He
osittain sulkevat tien myös oikeilta humanisteilta. Samaa täytyy sanoa
kuvataiteesta. On innostuttu yli alkuperäisten tarkoitusperien.
Maailman nuoriso kaikkialla
maailmassa on liikehtinyt siihen suuntaan, että se heikoimmissa yksilöissä on
herättänyt aggressioita, jotka ovat johtaneet niinsanottuun lättähattuisuuteen.
Mutta kokonaisuuden ottaen on syytä ottaa huomioon nuo reaktiot paljon
syvällisempinä ilmaisuina kuin mitä niistä on luultu. Nuoriso itse asiassa on
paljon älykkäämpää polvea kuin me ja meidän edeltäjämme. Tämä uusi psyyke
kieltäytyy palvomasta. Se ei halua tunnustaa sellaista jumalaa, joka kerjää
itselleen arvovaltaa tai ruoskii omia luotujaan. Nykynuoriso vaistoaa aivan
oikein, että rakkaus, jos sitä yleensä on, on kuin aurinko joka paistaa niin
huonoille kuin hyvillekin. Rakkaus ei vaadi, se odottaa. Nykynuoriso on
huomannut, että rakkautta ei ole. Sillä jos maailmassa olisi rakkautta ollut, se
ei olisi päätynyt näihin hirvittäviin sotiin. Sitä paitsi nuoriso ymmärtää, että
juhlakulkue on
valhetta, koristeellinen kauneus on petosta, ihanteellinen onnen unelma on
yksinkertaisuutta. Samoin Jumala, joka puetaan
ulkonaisiin juhlavaatteisiin ja kaapuihin, on ihmisten keksimää teoriaa. Maailma
on nykynuorison silmällä katsottuna valkoiseksi kalkittu hauta, jonka sisällä on
kuolleitten luita.
Uusi psyyke nousee tosin
itsekeskeisyydestä. Mutta se etsii sitä nollapisteestä, josta se on lähtöisin.
Se vaistoaa, että minä olen maailma. Ilman minua ei ole olemassaoloakaan. Näin
ollen, mitään tosiolevaista ei ole minun ulkopuolellani, vaan jos jotain
tapahtuu tässä tai toisessa maailmassa, sen täytyy tapahtua myös minussa.
Ero siis vanhan ja tämän uuden
psyyken välillä on se, että vanha oli kuin lauma lapsia lastentarhassa, jossa
täti opetti heitä leikkimään. Täti oli tietoinen siitä, että leikki oli vain
signaalia tulevaa talouselämää varten, mutta lapsille se oli todellisuutta. Uusi
psyyke ei ole enää lastentarhassa. Kuten on havaittavissa, vain ani harvat
lapset enää leikkivät siten kuin me ja meidän vanhempamme. Uusi psyyke ei
opiskele, se joko osaa tai on osaamatta. Se tahtoo elää todellisuutta ilman
vertauksia.
Todellisuus tässä ja nyt
sellaisena kuin se on, on lähtökohtana. "Me olemme maailma", sanoo Krishnamurti,
jolla hän tarkoittaa, että maailma on sellainen minkälaisia me olemme. Jos se on
huono, on syy meissä eikä maailmassa. Jos maailman ruhtinas on belsebuubi, kuten
Jeesus sanoi, sen ruhtinaan todellinen asunto on meissä eikä maailmassa, joka on
ulkopuolellamme.
Ymmärtääksemme syvimmät syyt mitä
historia todistaa ja mitä parhaillaan ympärillämme tapahtuu, me emme voi päästä
tuloksiin minkäänlaisella omalla oikeustajullamme, joka mielellään jakaa vuohet
ja lampaat. Jättämällä syrjään hyvän ja pahan, oikean ja väärän käsitteet meille
aukeaa aivan uusi kriteeri, uusi tapa nähdä asioiden suhdanteet. Silloin ne
vuohet, jotka erotamme lampaista, ovat vain laadullisesti havaittavia, eivät
siksi että kysymyksessä olisi korkeammat ja alemmat, ansioituneet ja
ansioitumattomat. Kaikki elämän tosiasiat ovat suhteellisia ja
vuorovaikutuksessa toisiinsa. Ellei ole edelläkävijää, ei olisi seurausta, joten
syy on samanarvoinen seurauksen kanssa, eikä missään tapauksessa sen pienempi
tai suurempikaan
Ennen kuin tähän ajatuspohjaan
perustuen yritän esittää analogian, jonka muotoilulla koetan saada tulkituksi ne
syyt, joista johtuen elämä on sitä mitä se on, minun pitäisi pitää kokonaisen
illan esitelmä erikseen kristinopista, mutta olen sen poistanut ja viittaan
siihen vain lyhyesti.
Kristinoppi, sellaisena kuin se
meille on tarjoiltu, on tarkoitettu psykologiseksi menetelmäksi ihmisen ja siten
koko maailman pelastamiseksi pahasta. Ei niin, että kaikki ihmiset
pelastuisivat, vaan siten että ne, jotka uskovat, pelastetaan. Ja viimeisenä
päivänä epäuskoiset heitetään ikuiseen pimeyteen. Osa tämän planeetan ihmisistä
on siis etukäteen tuomittu, koska tieteen tutkimuksen mukaan sekä myös
kristinopin oman tulkinnan mukaan usko on mahdollista vain niille, jotka ovat
valitut. "Kaikki ovat kutsutut, mutta harvat valitut". Tuntuu hirvittävältä
ajatella, että on olemassa Kaikkivaltias, joka rakkaudestaan huolimatta on
suunnitellut sellaisen menetelmän, jonka mukaan Hän etukäteen on päättänyt
heittää osan luomuksistaan kuin rikkaruohot menemään. Ihmisen sydän tässä
suhteessa saattaa olla suurempi kuin sellaisen Jumalan.
Tällaisessa opissa täytyy olla
jokin perusvirhe. Virhe, jolla on tietysti jokin tarkoitus, sillä en usko, että
maailmankaikkeuden luonnonlain taloudessa on syntynyt mitään sellaista, jolla ei
olisi jokin merkitys. Me ihmiset vain emme kaikkea ymmärrä ja siksi joudumme
ristiriitaan ja väittelyyn.
Kristinopin esoteerinen merkitys
on toistaiseksi salaisuus. Sen pitää synnyttää ristiriitaa, koska se on
psykologinen uskonto. Tuo ristiriita jakaa eri tavoin ajattelevat eri
seurakuntiin ja siten mahdollisimman monen tasoiset ihmiset löytävät kukin
intelligenssinsä mukaisen selityksen. Paavalin ja kirkon seurakunta-aate viittaa
salaisesti johonkin sellaiseen, joka kenties joskus selittää myös sen
ristiriidan, miksi Jeesus viimeisellä aterialla sanoi Juudas Iskariotille:
"Minkä teet, tee pian", joka kehotus ei ollut pelastajan suusta, vaan antaa
vihjeen kohtalonlain täyttämisestä ja siten koko ihmiskunnan kehityksestä jotain
tulevaisuudessa tapahtuvaa kristusmysteeriota varten.
Se, ettei kristinoppi ole kantanut
sitä hedelmää, jota se sisimmältään tarkoittaa, on siinä, että pahan käsite on
meille tulkittu voiton ja tappion psykologialla. Siitä on syntynyt pyyteen
kilvoittelu hyvän perään, kuten kaikessa kilpailussa. Siten hyvyys on menettänyt
sisältönsä ja siitä on tullut nuhteettomuuden tavoittelua. Mutta nuhteettomuus
sinänsä ei ole hyvyyttä. Se on helposti itsepetoksellinen, joka johtaa henkiseen
kuolioon. Pahan käsite kristinopissa on sen kompastuskivi.
Kun me nyt toteamme, että maailma
on paha, vaikka meillä on ollut hyvä tarkoitus, pitäisi meidän myöntää, ettei
kannettu vesi pysy kaivossa. Ellemme syvennä pohjaa, voi vesi loppua. Ellei
kristinopissa tapahdu mitään uutta, jonka myös uusi psyyke voisi vastaanottaa,
tapahtuu katastrofi.
Prof. Jung sanoo teoksessaan
"Nykyhetki ja tulevaisuus": Meidän päivinämme on suurempi vaara kuin milloinkaan
aikaisemmin, että kirkon opin omaksuma sanatarkasti käsitetty mytologia yhtäkkiä
saa osakseen joukkotuomion. Eikö olisi jo aika käsittää kristillinen mytologia
vertauskuvallisesti eikä karsia sitä jatkuvasti?
Viime jouluksi ilmestynyt Gerhard
Szczesnyn kirja selittää tyhjentävästi samaa. Hänellä on jonkinlainen
universaalinen käsitys samaan tapaan kuin aikamme suurimmilla ja henkisesti
korkeimmilla tiedemiehillämme, kuten esim. Einsteinillä oli.
Näyttää siltä, että vihdoinkin on
sarastelemassa se aika, jolloin inhimillinen ymmärrys luo uuden uskonnon. Ja
kaikesta päättäen, ellei niin tule tapahtumaan, ei maailma koskaan pääse
vapautumaan niistä keskenään riitelevistä jumalista, jotka ovat syntyneet
spirituaalisella tavalla.
Se mitä tieteellisesti ihmisestä
tiedetään, on tosin vain pintakerrostumaa eli se mikä näkyy, tuntuu ja jota
voidaan todeta kokeellisesti. Mutta toisaalta se ei ole lainkaan mitään
vähäistä, kun ottaa huomioon miten mutkallinen ja yllättävä ihmisolento on.
Nykypsykologia on jo paljastanut kokonaishahmon ja alitajunnan risteilevät
vektorit. Sieltä syvyyden tiedottomasta on vedetty esiin asioita aina Aatamista
asti. Siellä on symbolitajunta ja perinnöllisten tekijöitten kollektiivinen
viisaus. Siellä on jopa sellainenkin vektori, joka hakeutuu kohti Jumalaa,
toisin sanoen sitä viisauden ääntä kohti, joka paljastaisi totuuden kuin
jonkinlaisen taivaanpuhelimen avulla. Sitä voisi hyvällä syyllä sanoa
latinalaisittain spiritus rectoriksi, johtavaksi hengeksi, joka aivan kuin
personoituu määrääväksi sisäiseksi ääneksi. Parapsykologisessa tieteessä sitä
sanotaan psi‑tekijäksi. Kerrotaan, että alkuihmisillä oli tuollainen
taivaanpuhelin luonnostaan niin selkeä, että he suorastaan seurustelivat itsensä
Jumalan kanssa. Niin Aatami, Nooa, Mooses ja monet muut. Tiedetään, että vielä
tänäkin päivänä löytyy ihmisiä, joilla on sellainen aisti, jota hyvällä syyllä
voidaan verrata raamatunajan patriarkaalisten sisäiseen puhelimeen.
Miten tuollainen on mahdollista,
tuntuu melkein käsittämättömältä, mutta tuskin se sitä sentään on. Ihmisestä
tiedetään jo niin paljon, että voidaan melkein tarkasti määritellä sen sisäiset
kerrostumat. Tiedetään, että alitajunnan takimmaisessa kammiossa on latautuneena
ihmisen perus ja sen lähtökohta. Siellä on mainitsemani spiritus rector, joka
hakeutui erästä limarauhasta kohti väliaivoissa ja saa siten yhteyden
käpyrauhaseen. Näiden yhteistoiminta saa aikaan selvänäköisyyttä, enemmän tai
vähemmän päivätajunnan tahtoluonnosta riippumatonta toimintoa.
Meidän täytyy lähteä siitä Freudin
olettamuksesta, että alitajunnan vektoreista voimakkain on libido,
sukupuolivietti. Se tiedottaa ensimmäisenä perustarpeet ja synnyttää siten
suuren määrän muita vektoreita. Siten syntyy lopulta psyyke, joka ensin
minäisyydestään tietämättä hakeutuu tiedoitsemista kohti. (Se on se vektori,
joka etsii Jumalaa.) Vähitellen syntyvät aivot ja niiden kehityttyä yksilöllinen
tietoisuus minästä. Mutta ennenkuin minä on täysin personoitunut, se on täysin
psyykensä eli alitajuisten vektoreittensa armoilla. Ne sanelevat kehittyvälle
ihmiselle kaiken mitä hän tarvitsee. Ja nimenomaan niin kauan kun minä ei vielä
ole täysin herännyt, yksilö toimii psyykensä neuvojen mukaan. Eläin esim. elää
tyypillisesti tuossa tilassa. Me emme tiedä missä määrin eläin keskustelee
psyykensä kanssa, mutta ihminen sarastavan minänsä vaiheissa tekee niin. Hänen
aivonsa kykenevät kysymään ja vastaamaan kuin kysymyksessä olisi kaksi
persoonaa. Voisimme ainakin vertauksen vuoksi väittää, että Adam, Nooa, Mooses
ym. olivat tuon kehitysvaiheen ihmisiä. Minän hajautumisyksilöitä on vieläkin
olemassa, vaikkakaan emme voi väittää, että he olisivat yhtä kuin Mooseksen
aikalaisia. Vastaus tähän ihmeelliseltä vaikuttavaan kykyyn puhua spiritus
rectorin kanssa on täten tullut ymmärrettäväksi. (Että en loukkaisi
mediumistisia kykyjä omaavia henkilöitä, on huomautettava, ettei tämä lainkaan
tarkoita sitä, että mediumismi sinänsä olisi vain yksinomaan primitiiviseen
ihmiseen verrattavaa. Päin vastoin spiritus rectorin herättäminen tai
herääminen, on hyvin monessa tapauksessa minäisyytensä hallitsemista, joten se
silloin on kyky, joka on enemmän kuin tavallisen ihmisen viisi aistia.)
Spiritus rector ei ole mikään
tieteen puuttuva rengas. Kyllä se on tunnettu ja todettu. Psykiatria määrittelee
tarkoin sen erilaiset ilmenemismuodot. Siinä on vain eräs ongelma, nimittäin se,
ettei läheskään kaikkia ilmoituksia voida sovittaa asianomaisen omaan
intelligenssiin. Siihen ei riitä vastaukseksi edes prof. Jungin kollektiivinen
tajunta. Tai se riittäisi kyllä, jos voitaisiin todistaa, että kollektiivinen
tajunta ei ole ainoastaan perinnöllisissä tekijöissä, vaan sen lisäksi se on
jotain universaalista ja siten telepaattisesti siepattavissa mistä hyvänsä.
Ajatushan siirtyy jonkinlaisena mentaalisena värähtelynä eetteri‑elonainesta
käyttäen, kuten monet tutkijat väittävät, mutta kuinka ovat selitettävissä
ilmoitukset, joita ei vielä koskaan edes ole ajateltu, lausuttu tai joiden
tapahtuma on kymmenien vuosien etäisyydessä edessäpäin? Mielestäni
selvänäköisyys voi hyvin olla telepatiaa, mutta ehdolla, ettei telepatia olekaan
sitä miksi sitä on luultu. Puhutaan yleensä säteistä ja värähtelyistä, joita
tietysti on olemassa, mutta katson etteivät ne riitä koko vastaukseksi. Samaa
täytyy sanoa psykometriasta eli psykoskopiasta. Esine säteilee asioita, joiden
yhteydessä se on ollut satoja vuosia sitten. Se saattaa ilmaista meediolle
kokonaisia maisemia ja siinä tapahtuvia kohtalodraamoja jopa asianomaisten
ihmisten ajatuksiakin. Sellainen on mielestäni liian monitahoinen ja
monimutkainen toiminto voidaksemme ajatella sitä yksinomaan säteiden ja
sähkömagneettisten värähtelyjen alaiseksi. On kuviteltu suunnilleen siten, että
sormus on katsellut emäntänsä edesottamuksia kuin elävä olento ja painanut ne
ikuisesti mieleensä ja sitten kertonut ne satojen vuosien kuluttua jollekin
selvänäkijälle. Eikö olisi paljon yksinkertaisempaa kuin säteilyteoria, jos
ajattelemme esinettä jonkinlaiseksi kontaktin välittäjäksi. Sekin on jo sinänsä
jonkinlaista säteilyä. Sormus, joka on ollut jossakin, antaa selvänäkijälle
yhteyden johonkin määrättyyn ajankohtaan ja virittää spiritus rectorin etsimään
vastausta kysymyksessä olevasta asiasta samalla tavalla kuin esimerkiksi
radiovastaanotin, joka viritetään määrättyyn aaltopituuteen. Nyt varmaan
sanotaan, että yhtä vähän kuin ääni kulkee ilman radioaktiivisia aaltoja, yhtä
vähän psykoskopia toimii ilman sähkömagneettista värähtelyä. Tässä panisin
vastaan. Käsitykseni mukaan viritykseen tosin tarvitaan jonkinlaista värähtelyä
aivan samalla tavalla kuin tarvitaan totuuden oivaltamiseen eräänlaista
valmiutta. Mutta säteily ei ole kappaleissa ja esineissä jonkinlaisena
imupaperin kaltaisena tapahtumia itseensä imevänä muistin säilyttäjänä. Yhteyden
tapahtumiin saa meedio kokonaan toista tietä kuin esineen säilyttämän niin
sanotun "säteilymuistin" avulla. Täysin samaa sanoisin myös niin kuuluisaksi
tulleesta De la Warrin parafyysisestä laitteesta. Sekin on eräänlainen
virittäjä, jonka välityksellä saadaan yhteys, ‑ ei suinkaan siihen kappaleeseen,
ihmiseen tai ihmisen elimistöön, jota halutaan tutkia ‑ vaan yhteys tutkijan
omaan mentaaliseen näkökykyyn tai eetteriseen kaksoispuoleen, jota kautta
tapahtuu sähköinen isku meediona toimivan käteen tai johonkin lihakseen. Kojeen
avulla viritetään sähköinen värähtelylukema, joka vapauttaa tutkijan näkökyvyn
juuri siihen keskityskohteeseen, josta kulloinkin on kysymys. Keskityskohde on
aina laadustaan riippuen hiukan erilaisten sähkömagneettisten latausten alainen.
Kun tuo määrätty värähtely‑yhteys on saatu, se avaa näkökyvyn tai muun fyysisen
yhteyden toivottuun kohteeseen, joka itseasiassa tapahtuu täysin "langattomasti"
eli vailla minkäänlaista sähkömagneettista säteilyä. Kysymyksessä näin ollen on
vain uusi nykyaikaisempi laite kuin Israelin rabbien otsa- ja rintakilvet. Se on
vain eräs uusi automaattikirjoituksen muoto, joka jossain määrin yhdistää
tavalliseen mediumismiin fyysisiä tekijöitä.
On hyvin paljon luultavaa, että
nuo kuuluisiksi tulleet sähkömagneettiset kentät tulevat pian tutkituiksi.
Niillä saattaa olla suuri tulevaisuus ajatusenergian hyväksi käyttämisessä.
Mutta uskon toistaiseksi, että kysymyksessä on vain uusi ulottuvaisuus eikä se
alkuenergia, josta kaikki fyysinen voima aineellistuu.
Aineen ja Hengen, todellisen
Hengen, isolla kirjaimella, ymmärtäminen siten kuin se ihmiselle on mahdollista,
on mielestäni paljon tärkeämpää kuin mitä siitä alkuunsa voisi luulla. Nimittäin
koko maailmankaikkeuden kuva muuttuu kokonaan toiseksi, jos pääsemme selvyyteen
siitä, mikä ero on aineen ja Hengen välillä ja missä suhteessa ne ovat
yhteydessä toisiinsa.
Ottaisin vertaukseksi pesusienen.
Aine suhteessa Henkeen
on yhtä kuin pesusieni veteen. Kaikki ainemassat
maailmankaikkeudessa ovat kuin sienet vedessä. Ne ovat jokaista huokostaan
myöten veden täyttämät. Pesusieni voidaan ottaa sangosta ja puristaa tyhjäksi,
jolloin sieni ja vesi ovat täysin kaksi erilaista ainetta, joilla ei ole mitään
yhteistä. Mutta ainetta hengestä ei voi siten tyhjentää, koska henki ei ole
missään ammeessa, vaan se on äärettömyydessä, jonka ulkopuolelle olisi päästävä
ennenkuin aine vapautuisi hengestä. Koska sellaista mahdollisuutta
äärettömyydessä ei ole, ei myöskään ainetta koskaan voi puristaa hengestä
tyhjäksi. Tällä tavoin me huomaamme, että vaikka aine on täysin erillinen
itseolevainen, se ei kuitenkaan voi koskaan olla ilman Henkeä. Se käsitys, että
aine olisi yhtäkuin Hengen variaatio, ei varmaankaan voi olla aivan oikea
oivallus, vaikkakin on hyvin ymmärrettävä, että sellainen otaksuma helposti
syntyy. Szczesny sanoo, että "Fyysinen ei ole metafyysisen ainesta, vaan sen meedio".
Metafyysinen on fyysisen ydin, juuri ja lähde. Fysiikka on meille tie lähestyä
metafysiikkaa." Nuo lausunnot viittaavat selvästi siihen, että aine on Henkeä,
mutta Henki ei ole ainetta. Tämä on lähellä sitä, jota tarkoitan: Henki on
aineessa, koska aine on Hengessä, mutta ne ovat kaksi erillistä prinsiippiä.
Siten myös voi sanoa, että metafyysinen on fyysisen ydin, mutta se ei tarkoita
sitä, että fyysinen olisi Hengen ydin. Olisi erittäin valaisevaa esittää erästä
intialaista filosofiaa, jonka lähtökohtana on kaksi prinsiippiä, aine ja Henki,
prakriti ja purusha[_1] ,
jotka luovat kolmannen aidon, nimittäin buddhin. Se olisi mielenkiintoinen
rinnastus kristinopin kolminaisuuteen ja siihen miten saatana on saatu
syntymään. Mutta se laajentaisi tätä esitystäni niin pitkälle, että aika ei
siihen riitä. Tärkeätä on tässä kohden se, että pääsemme jonkinlaiseen
käsitykseen, ettei aine ole mitään muuta kuin eräs ulottuvaisuus, jokin kenttä,
jonka kenties Henki itse, Elämän Henki tai jokin Parabrahman on luonut. Mutta se
on vain keinotekoinen kenttä, Hengen ilmenemismuoto. Samanlaisia kenttiä
kaikesta päättäen on muitakin kuin fyysinen. Sellaisista tasoista puhuvat
Salainen Oppi ja teosofia.
Kun nyt ymmärrämme millä tavoin
aine on erillinen Hengestä ja millä tavoin se toisaalta on kokonaan riippuvainen
Hengestä, niin käsitämme, mikä on se tiehyt, jonka välityksellä aineen eri tasot
sekä aineen kappaleet yleensä ovat yhteydessä toisiinsa. Olkoon, että Henki on
perusolemukseltaan eräänlaista säteilyä tai värähtelyä (Joka on vain arvailua)
se joka tapauksessa on jotain, joka menee niin yli meidän järkeilymme, että
siitä on turhaa puhua. Meille on tärkeätä tietää vain se, että yhteys Henkeen on
kaiken olevaisen a ja o. Kun yhteys Henkeen on saatu, on myös selvänäköisyys
mahdollista. Koska henki on ajaton ja paikaton, se myös on kaikkia rajoituksia
vailla. Koska Hengessä ei ole alkua eikä loppua, et siinä myöskään ole jotain,
joka oli tai tulee tuonnempana olemaan, vaan se on ikuista nykyhetkeä. Siten
sata vuotta sinne tai tänne on selvänäkijälle yhtä lähellä.
Tässä kohden olisi syytä selostaa
lähemmin, mitä osaa edustaa niin sanottu sielunmaailma fyysisen aineen ja Hengen
välillä. Se on kaikesta päättäen eräs ulottuvuus, joka on rajallinen kuten
fyysinenkin ulottuvuus. Raamatusta voi saada lauseen tukemaan tätä väitettä.
Siellä sanotaan, että sekä ruumis että sielu ovat kuolevaisia, mutta henki on
kuolematon. Henki, jossa ruumis ja sielu ovat, on se perus, jossa ilmiöt
esiintyvät. Fyysinen aine on tarvepyyteiden maailma, fysikaalisten
lainalaisuuksien prosessi. Psyykkinen eli sielullisten seurauksien tunnetila on
mielenpyyteiden maailma. Nämä molemmat ovat äärellisiä ominaisuusmaailmoita ja
sen tähden riippuvaiset ajasta eli kokoomuksensa kestosta ja siten kuolevaisia.
Mutta Henki, joka on ääretön, on jotain joka on riippumaton jopa omasta
äärettömyydestäänkin, on siten myös rajallisessa ja äärellisessä olevaista.
Täten on mahdollista, että ääretön läpäisee äärellisen ja saattaa antaa
kuolemattomuuden mahdollisuuden sellaiselle, joka on kuolevaisessa. Mikä
instanssi se on, jolle se sen antaa, vie liian pitkälle pois pääaiheesta, joten
en voi puuttua siihen. Mutta se jokin joka selvänäköisessä meediossa saa
yhteyden Henkeen ‑ Hengen ajattomiin ideoihin, on enemmän kuin henkinen lahja
tai perinnöllisesti sielullinen kyky. Mediumistinen perinnöllisyys fyysisesti on
eri asia, vähän samaan tapaan kuin mitkä hyvänsä perinnölliset kyvyt ja
ominaisuudet.
Ihmisen kehitystä, ensin kohti
spirituaalista ilmoitusta ja sitten kohti inhimillistä oivallusta, voisimme
tavallaan verrata maailmankaikkeuden laajenemis‑ ja supistusliikkeeseen. Me
tiedämme, että auringot tällä hetkellä pakenevat toisiaan, kiitävät valtavalla
vauhdilla ulos äärettömyyttä kohti. Ja tiedemiehet väittävät, että kerran tulee
aika, jolloin ne jälleen kääntyvät sisään päin ja lopulta törmäävät toisiaan
vastaan, hajoavat ja alkavat uuden laajenemisperiodin jne. Jo tuhansia vuosia
sitten intialaiset tiesivät sen ja sanoivat sitä Brahman sisään- ja ulos
hengitykseksi, Brahman päiviksi ja öiksi. Näyttää siltä, että tuo kosminen
luonnonlaki vaikuttaa tai vallitsee myös meidän pallomme kaikessa elollisessa.
Elämä jakautuu lukemattomiin periodeihin, jotka aina palautuvat määrättyinä
jaksoina. Ja on havaittavissa, että kaikissa jaksoissa on ulos- ja sisäänpäin
suuntautuvat vaiheensa. Luonto pyrkii kaikkialla ensin siemenestä ulospäin ja
sitten kääntyy takaisin kuin etsien alkulähtökohtaansa siemeneen, maahan ja
uuteen syntymään. Jokaisessa kääntymisvaiheessa näyttää olevan kuin kaksi
merkitystä. Hyvän vertauksen antaa kukka, se loistaa värien kauneutta ja on kuin
sen ainoa merkitys olisi syntyä kukkimaan. Mutta hetken kuluttua se pudottaa
lehtensä ja kuolee. Mutta me tiedämme, että sen toinen merkitys on pudottaa
siemenensä uutta kukintaa synnyttääkseen. Pienellä mielikuvituksella voimme
nähdä kukalla olevan kuin kaksi minää: kukkimisen minä ja siementämisen minä.
Aivan samalla tavoin on ihmisen laita. Elämä sinänsä jokaisen yksilön kohdalla
ja elämän jatkuminen jälkeläisissään. Sitä paitsi samoin kuin kukka on
kaksiminäinen - kauneus on sen ulkonainen minä ja siemennys sen sisäinen minä -
samoin ihminen on olemassaolostaan tietoinen minä ja sen lisäksi jotain
sellaista edustava subjekti, jonka tarkoitusta olemassaoleva minä ei ymmärrä.
Tuo kaksiminäisyys ilmenee
ihmisessä myös toisella tavalla, Erikoisesti meidän aikamme ihminen on
kaksiminäinen. Se elää yksilönä sisästä ulos päin, mutta yhteiskuntaolentona
ulkoa sisään päin. Meidän koko sivilisaatiomme on ulkoisen minäisyyden elämää.
Porvarillisessa demokratiassa sillä on toistaiseksi ollut se vapaus, ettei
yksilöille ole asetettu muita vaatimuksia kuin mitä tulee veronmaksuun ja
maanpuolustukseen. Moraalin ja rikollisuuden kannalta katsoen sielu on ollut
vapaa, vaikka on olemassa rikoslaki ja sukupuolisiveyttä suojeleva yleinen
mielipide ‑ koulutettu moraali. Porvarillisessa demokratiassa nimittäin vapauden
antaa äly. Riippuu siitä, miten teot tehdään, siten tuomitaan. Mutta se on
vapautta joka tapauksessa, olkoon että se perustuu lain ja moraalin
kiertämiseen. Vapaudella on ollut se merkitys että äly on siten päässyt vapaasti
kehittymään. Se on kehittynyt itsekeskeisyyteen ja oman voiton pyyntiin, mutta
äly on jotain sellaista, jonka kehitys ilman itsekeskeisyyttä olisi täysin
mahdotonta. Ja ilman älyä ei ihminen olisi yksilöllinen ihminen. Vasta
yksilöllisessä persoonallisuudessa on sosiaalisten tositarveaatteiden
toteuttamisen mahdollisuudet. Äly lopulta ajaa ihmisen umpikujaan, jossa hän
huomaa, ettei elämällä ole merkitystä, jos se perustuu vain yksilölliseen
valtataisteluun. Ilman todellista älyä ei synny myöskään elämän kokonaisuuden
ymmärrystä. Ihminen eläisi jatkuvasti spirituaalisen Jumalan johdon alaisuudessa
eli alitajuisten pyydevektoreiden subjektiivisessa totuudessa, joka olisi
kehityksen pysähtymistä. Täten se kitka, joka syntyy yksilöllisen subjektin ja
sosiaalisten, ulkoa tulleiden vaatimusten välillä, on älyn kehittymisen ohella
myös suurten aivojen kehittymistä. Koko kulttuurielämämme perustuu
päivätajuntamme laajentamiseen. Koulutus, joka aloitetaan seitsemänvuotiaana, on
jatkuvan minätietoisuuden kehittämisen ohella uuden tajunnan avaamista.
Mitä korkeammalle ihminen opiskelee, toisin sanoen mitä
enemmän ihminen käyttää aivojaan ajattelemiseen, sitä kaukaisemmiksi lopulta
jäävät kaikki alitajunnan spirituaaliset totuudet. Tästä johtuu, että
unennäkijöitä ei ole kulttuurikansojen joukossa niin paljon kuin on
primitiivisissä kansoissa. Isojen aivojen
kehittyessä pienet aivot menettävät psyykeen vaikuttavaa valtaansa.
Spirituaalisen ilmoituksen ajat päättyvät, mutta sen sijaan on tarjolla
intuitiivisen oivalluksen mahdollisuudet. Ratio eli järkitiede muuttuu
intellektuaalisen tietämyksen ansiosta intelligenssiksi ja sen avulla
ymmärtämykseksi ja lopulta intuitiiviseksi oivallukseksi. Kun tämä aste on
saavutettu, alkaa todellinen sisäänpäin kääntyminen. Minäisyys päättyy ja
nollapiste löytyy.
Tietenkin tällaiset kehitysvaiheet
tapahtuvat päällekkäin siten, ettei niitä määrää jokin ehdoton aikaraja. Mutta
kokonaisuuden ottaen maailmankaikkeuden laajenemisvaihetta on pidettävä
metafyysisenä aamupäivänä. Brahmaan idea on rakennusvaiheessa, joten kaikki mikä
ilmenee, on sisäisesti Brahmaan idean suojeluksessa. Brahmaa "puhuu" ja opastaa
kaikkea luomaansa sisästä käsin. Hän antaa ohjeensa jokaiselle, kullakin oman
kehitysvaiheensa kykyjen mukaisesti. Kun ihminen kuuntelee sisäistään, hän saa
sieltä vastauksen. Siten syntyy omatunto ja se spiritus rector, josta jo olen
puhunut.
Brahmaan aamupäivä vastaa
spirituaalista kehitysvaihetta aina siihen asti, jolloin atomit alkavat jälleen
supistua ja uusi kulttuurikausi alkaa. Tällä hetkellä olemme puolipäivän maissa.
Aineellinen minäkeskeisyys on korkeimmillaan, koska uuden psyyken
kasvatusfilosofiaa ei vielä ole syntynyt. On alulla vasta vanhan repiminen.
Siksi taide pyrkii tyhjää nonfiguraa kohti tiedottaakseen siten, ettei kukaan
tiedä mitään eikä mikään merkitse mitään. Ihminen koetetaan siten pysähdyttää
etsimään arvoja arvoja vailla olevasta arvosta, tyhjyydestä, johon minäisyys
sammuu ja pyyteettömyyden uusi tajunta alkaa. Se on uusi tie niinsanottuun
Jumalaan, totuuteen, elämään, elämän henkeen tai Pyhään Henkeen tai minkä
nimisenä sen kukin halunnee vastaanottaa.
Spirituaalinen ihminen on siis
siinä kehitysvaiheessa, jossa se vasta tapailee ihmisyyttä.
Kun inhimillisen oivalluksen
aikajakso alkaa, vasta silloin alkaa todellinen henkinen kehitys. Tämä
puoliaika, jota parhaillaan elämme, on tyypillistä siirtymäaikaa. UT:ssa on osuva vertaus Ihmisen Pojan tulemisen päivistä . "Silloin on
kaksi miestä pellolla, toinen otetaan ja toinen jätetään. Kaksi naista jauhaa
käsikivillä, toinen otetaan, toinen jätetään". Tällaiset vertaukset voi tosin
tulkita miten kukin haluaa, ja niinhän on tehty ja tehdään, mutta tähänkin
tarkoitukseen se sopii hyvin. Kun Ihmisen Pojan tuleminen tapahtuu, ei sitä
meidän työtoverimme erikoisesti huomaa. Meidät on ikäänkuin otettu johonkin
uuteen todellisuuteen, mutta varsinainen työ ja elämä jatkuu kuten ennenkin.
Freudin ihminen on animaalinen
olento. Sen psyyke, kuten jo on kuvattu, on veren laulusta syntynyt. Se on
kehittynyt aivo-olennoksi. jonka alin mentaalinen solusto on johtanut sen
kehitystä. Tässä kehitysvaiheessa se on luonut kulttuurin. Ja kulttuuri on
avannut päivätajunnan mahdollisuudet eli isot aivot.
Päivätajunta ei ole spiritus rectorin johdon alainen. Se on
kokonaan erillinen, uusi psyyke. Se on tunkeutunut ihmiseen ihmisen
ulkopuolelta, opillisen, koulutetun aistitoiminnan avulla. Sen ensimmäinen
kouluttaja on ollut pelko, joka on syntynyt isien itsepuolustuksesta,
itsesäilytysvaistosta. Kuten jo olen
huomauttanut miten moraali on syntynyt, se siten on luonut kaiken ihmisen
ulkopuolella olevan hyvän ja pahan käsitteet ja niiden voimalla aineellisen
kulttuurin ja sen tavoitteet. Yhteiskunnallisen elämän ja sosiaalisen
järjestelmällisyyden pakkotoimenpiteet ovat vähitellen kuolettaneet spiritus
rectorin, joten on ollut pakko turvautua päivätajunnan tekemiin ratkaisuihin.
Tällä tavoin olemme kehittyneet
inhimillisen ymmärryksen liepeille eli niin sanoakseni Jungin ihmiseen, ulkoa
sisäänpäinkääntymisen kehitysvaiheeseen.
Freud edusti tiedemiestä, joka
lähti detaljeista käsin. Jung erosi Freudista siksi, koska hän huomasi, ettei
sitä tietä voida löytää koko totuutta. Hän alkoi tutkia ihmistä kokonaisuudesta
käsin. Freud oli löytänyt veren käymistilan, mutta koska häneltä puuttui
kokonaisuuden tajunta, hän ei ymmärtänyt veren laulun perussyitä. Jung näki tuon
rajoituksen ja hylkäsi libidoteorian sanoen ettei siinä ollut koko totuutta.
Sillä niinhän se on, ei veri paljasta mitään vaikka sen toiminnot tunnetaankin.
Se jää fluidumiksi, joka on tuntemattoman energian ensimmäinen voiman
purkautuma. Sillä ei siemen ole ensimmäinen. Siemenellä on sama suhde vereen
kuin munalla kanaan. Sanotaan tosin, ettei kanaa ilman munaa, mutta se ei pidä
paikkaansa. Ensin on täytynyt olla jokin fluidumi, mikä hyvänsä, joka on yhtä
kuin edustanut kanaa, jonka kautta ensimmäinen muna on tullut.
Täten Jung oivalsi, ettei
detaljeista, aineen kappaleista käsin koskaan voida päästä lopulliseen
ratkaisuun. Siksi hän sai Freudilta halveksivan arvostelun: metafyysikko. Mutta
niinhän on käynyt monille muillekin tiedemiehille, jotka lopulta ovat
huomanneet, että
kokonaisuus on ainoa kriteerio josta käsin voi totuus laskeutua tietämisemme
piiriin. Se vaikka on lukemattomien
harhaotaksumien varassa ja vaarassa, se kuitenkin on ainoa tapa päästä
edistymään ymmärryksen avulla oivallukseen.
Kun me nyt katselemme näitä
piirroksia, niin alamme ymmärtää, mikä oli se jumala, joka sanoi: Rakasta
lähimmäistäsi, mutta vihaa vihollistasi! Lyö filistealaiset! Kirottu olkoon
sinun siemenesi! Te kyykäärmeitten sikiöt! Silpokaa, tappakaa ja lyökää heidän
jäsenensä jne. Voiko se Jumala, joka antaa auringon paistaa niin huonoille kuin
hyvillekin olla sama jumala?
Katsellessamme luontoa
ympärillämme ja tutustuessamme ihmispoloiseen juurta jaksain, kuinka emme voisi
oppia näkemään, ettei ihminen kautta aikojen ole ollut mitään muuta kuin
onnettomasti hätääntynyt, alkeellisten luonnonvaistojensa uhri. Tietämättömyyden
taisteluissa kamppaileva, säälittävä eteenpäin pyrkijä. Jumalan aurinko on
kaiken aikaa paistanut niin huonoille kuin hyvillekin, mutta ihminen on
raskaasti kulkiessaan luonut itse omat Jumalansa ja koettanut niiden avulla
puolustaa onnetonta sieluaan.
Me ymmärrämme kyllä nyt
perästäpäin, mitä Hitler oli, mutta emme osaa yhdistää uskontojen jumalia
ihmisten itsesäilytys- ja valtataisteluihin. Me jakaudumme parasta aikaa joko
idän tai lännen ideologioihin ja rakennamme yhä kiristyvää muuria olemalla
enemmän oikeassa kuin nuo toiset ja siten unohdamme ihmisen, totuuden ja
rakkauden.
Mutta niin työläs kuin
kapitalistisen rikkaan on mennä neulansilmästä, yhtä vaikea on köyhän tyytyä
ikeen alle. Vastakkaisaatteet ovat järkkymättömästi käytännöllisen elämän
ilmiöitä. Sellaisina niitä ei voida poistaa ilman ristiriitaisuuksia niin kauan
kun inhimillisyys ei ole tullut täysin tietoiseksi. Tarvitaan sitä oivallusta,
joka ei ole syntynyt
alitajunnan itsesäilytysvaiston sanelemasta spiritus rectorista eli niinsanotun
Jumalan johdatuksesta. Me tarvitsemme henkeä, todellista Pyhää Henkeä, joka
tulee subjektiivisen sielunelämämme yläpuolelta,
kosmisesta, kaikkea elollista suojelevasta totuuden oivalluksesta ‑ auringosta,
joka paistaa niin huonoille kuin hyvillekin.
(Siirry tästä uuden sivuston Orvo Raippamaan artikkeliluetteloon)